Tendr na stavbu dvou nových bloků jaderné elektrárny Temelín pokračuje. Firma Westinghouse a konsorcium MIR.1200 se v těchto dnech od ČEZ dozvědí, čí nabídka zatím vypadá lépe a kdo se tedy průběžně umístil na prvním místě. Pro konečný výsledek tendru to však podle manažerů ČEZ nic neznamená a jde de facto jen o výzvu k vylepšení již předložených nabídek. Kdo lukrativní zakázku nakonec získá, by mělo být jasné pravděpodobně letos v září.

Ani to ale nezaručuje, že se dva nové bloky Temelína skutečně postaví. "V průběhu následujících čtyř let bude probíhat detailní designování elektrárny, bude se řešit územní plán, žádat o stavební povolení a podobně. A v této fázi můžeme kdykoli celý proces zastavit," říká finanční ředitel ČEZ Martin Novák.

Podle informací Ekonomu by v takovém případě mohla smluvní pokuta dosáhnout až 400 milionů eur, v přepočtu deset miliard korun. Vedení energetické společnosti ani vláda zatím nijak neuvažuje o možnosti, že by se soutěž na dostavbu Temelína jakkoli odložila. Pochybností o tom, zda při stávající situaci na energetickém trhu v přípravách investice v odhadované výši 200 až 300 miliard korun pokračovat, ale přibývá. Ceny elektřiny na klíčové německé burze spadly zejména pod tlakem fotovoltaiky na historická minima kolem 40 eur/MWh, stlačuje je i propad hodnoty emisních povolenek.

"Nejsem odpůrcem jaderné energetiky, ale nyní nevidím jediný rozumný důvod, proč by se měla ještě do roku 2013 podepsat smlouva s vítězem a pod sankcemi se zavázat, že se po roce 2016 začne stavět," říká analytik banky J&T a akcionář ČEZ Michal Šnobr. Martin Novák však namítá, že "empiricky vzato zatím každá jaderná elektrárna, jež se postavila, byla finančně přínosná". "Kdybychom dnes neměli Dukovany a Temelín, byla by ziskovost ČEZ někde úplně jinde a nemohli bychom o dostavbě Temelína ani přemýšlet," upozorňuje Novák.

(Více viz Temelín: Kdo vyhraje v poločase...)


 

FOTO: "V průběhu následujících čtyř let můžeme kdykoli celý proces zastavit," říká ke stavbě dvou nových bloků Temelína finanční ředitel ČEZ Martin Novák. Foto: Michaela Hasíková

Související