Miliony emailů

425 mil.
Takový je počet uživatelů Gmailu, který provozuje společnost Google.

Službu Gmail, tedy mail u firmy Google, používá ve světě zhruba 425 milionů lidí. To je přibližně jedna pětina všech uživatelů internetu. Možná Gmail používáte a ani to nevíte, protože to nutně nemusí znamenat, že vaše adresa má koncovku gmail.com. Gmail používá jako profesionální řešení celá řada firem.

O stejný trh jako Gmail, ale i Hotmail (vlastněný dnes Yahoo), bojuje také relativně nová služba Outlook.com. Jak název napovídá, jde o webovou službu založenou na mailovém klientu od Microsoftu. Firma ji představila a spustila loni v létě. Zatím má však asi jen 25 milionů uživatelů. To je asi důvod, proč Microsoft minulý týden spustil zejména v amerických médiích proti Googlu další ostrou reklamní kampaň. Její obsah není ničím novým, Microsoft už od roku 2004 upozorňuje na to, že Google "čte" maily svých uživatelů.

Slovo "čte" je v uvozovkách, protože - jak Google celou tu dobu na svou obranu zdůrazňuje - maily nečtou lidé. Politicky velmi nekorektně se chce napsat: "A to ani v Indii!" Tam totiž velké webové firmy obvykle využívají lidi na práci, kterou software zatím nezvládá (například poznat bradavku herečky z pornofilmu od bradavky samice šimpanze v naučném videu).

Maily "čtou" počítačové programy a pátrají po klíčových slovech. Takže když například často píšete o cyklistice, svém kole či cyklovýletech, je pravděpodobné, že vám Google začne zobrazovat reklamy z tohoto oboru. Ale jak pokračuje schopnost počítačových algoritmů rozumět jazyku, zvyšuje se i kvalita cílené reklamy.

V určitý moment to může být nepříjemné. V mailech často řešíme spousty soukromých záležitostí. Postěžujete si kamarádovi, že už to s tou erekcí není tak jako ve dvaceti ... a vzápětí vás začne Google bombardovat reklamami na příslušné preparáty. Je to nepříjemné? Zvykejte si. A také na to, že reklamní software zajímají především vaše vášně a neřesti. V reklamách na Googlu pak vlastně uvidíte odraz toho, jací doopravdy jste.

Microsoft kvůli tomu založil speciální webovou stránku scroogled.com (podobnost s anglickým vulgarismem je pochopitelně čistě náhodná!), v zásadě však opakuje stejné argumenty jako už roky. A Google podobně reaguje: chceme nabídnout ty nejlepší služby a zároveň je udržet zadarmo. Reklama je tím nejlepším způsobem. Nečteme maily, abychom šmírovali ve vašem soukromí, ale abychom vám nabídli reklamy, které vás zajímají. Bude to výhodné pro vás ... a samozřejmě i naše inzerenty.

Na tom konceptu není v zásadě nic špatného. Google se pomalu mění v jakéhosi našeho digitálního asistenta. A znáte, jak je to s asistenty či asistentkami z masa a kostí: čím víc toho o šéfech vědí, tím lépe pro ně mohou pracovat. Ale také o nich vědí často víc než jejich přátelé či příbuzní. Není nic horšího než taková sekretářka "vymknutá z kloubů". A zrovna tak můžeme mít obavy, aby se z kloubů někdy nevymkl Google.

Třeba není zas tak daleko doba, kdy vám Google bude "schvalovat" váš denní program, dělit lidi žádající o schůzku na "vhodné" a "nevhodné", případně plánovat dovolenou. Vždyť přece ví nejlépe, co vy a vaši blízcí děláte nejraději. A co je pro vás "dobré". Sci-fi? Zatím ano. Ale už teď nezapomínejte na základní poučku webového věku. Pro Google, Facebook a další dobrodince nejsme zákazníci, ale produkty. Jsme to my, koho nabízejí a prodávají svým skutečným zákazníkům, tedy klientům. Mysleme na to ... a nedávejme se alespoň lacino.

Miloš Čermák

V televizní valentýnské reklamě vylíčil Microsoft Gmail jako zlovolného pošťáckého gaunera, zatímco svůj Outlook coby veselého sympaťáka.

Foto: Archiv, ilustrace: Miloš Gašparec