Pomazánkové máslo by se nově mělo jmenovat Tradiční pomazánkové. Název výrobku by se měl změnit zhruba v polovině letošního roku.

Řekl to ve čtvrtek mluvčí ministerstva zemědělství (MZe) Jan Žáček. Přejmenování tradičního výrobku v polovině loňského října Česku nařídil Soudní dvůr EU. Podle něj se český produkt nemůže označovat jako pomazánkové máslo, protože neobsahuje dostatečné množství mléčného tuku.

Ministerstvo zahájilo podle mluvčího legislativní proces novelizace vyhlášky, která problematiku názvu upravuje. "Novela zároveň stanovuje jeho název jako ´tradiční pomazánkové´, což je název, který vzešel z jednání MZe s nevládními organizacemi," uvedl Žáček. Návrh aktuálně prochází vnějším připomínkovým řízením.

"Konkrétní termín pro přejmenování lze předpokládat asi v polovině roku 2013," sdělil Žáček. Změnu názvu budou podle něj muset dodržovat všichni výrobci, jinak jim bude hrozit ze strany dozorových orgánů až třímilionová pokuta.

Milan Teplý, ředitel Madety, která je jedním z tuzemských výrobců produktu, ve čtvrtek novinářům řekl, že o přesném názvu pro jejich výrobek teprve společnost přemýšlí. Rozhodnutí o zakázání názvu pomazánkové máslo považuje za nesmyslné. "Je to pitomost, my budeme vyrábět stále dál pomazánkové máslo," řekl.

Šéf Madety: EU by měla řešit vlastní problémy

Teplý rozhodnutí z loňského října, kdy Soudní dvůr EU rozhodl o zákazu názvu pomazánkového másla, neustále kritizuje. Podle něj by měla EU řešit své vlastní problémy, a ne se věnovat regionálním potravinám. "Považuji to za bojkot, neslušnost a sprosťárnu," řekl Teplý.

Vozy společnosti Madeta jsou také nyní polepeny samolepkou s pomazánkovým máslem přeškrtnuté černou smuteční páskou a nápisem Vzpomínáme. Podle Teplého tato akce demonstruje nesouhlas společnosti s rozhodnutím EU.

"Je to vzdor proti tomu, že se musíme podrobovat nesmyslům," řekl ředitel Madety.

Madetu ve čtvrtek navštívil prezident Václav Klaus. Ten považuje změnu názvu pomazánkového másla za směšnou a nedůstojnou.

"Jestli jsme takhle klesli, že se budeme prát o tyhle věci a podstatné věci nechávat mimo, tak je to falešná hra, kterou já jsem vždycky neměl rád," řekl novinářům.

Choceňská mlékárna, která vyrábí Pomazánkové máslo již od roku 1979 a je jeho nejstarším výrobcem v ČR, vyčíslila jen náklady na zavedení nových obalů na 1,5 milionu Kč. Další peníze vloží firma do reklamy. Řek tol manažer pro marketing a obchod Jan Fogl. Výrobek tvoří asi 65 procent produkce mlékárny.

Dvojí metr Bruselu

U lucemburského tribunálu Česko v roce 2010 zažalovala Evropská komise, která v EU dohlíží na dodržování pravidel. Podle nich výrazem "máslo" lze označovat jen ty produkty, u nichž mléčný tuk tvoří nejméně 80 procent. Problém je v tom, že české předpisy jsou mnohem tolerantnější, neboť umožňují toto označení používat u výrobků obsahujících nejméně 31 procent mléčného tuku.

Češi se už dříve pokusili pro pomazánkové máslo vyjednat výjimku, kterou však komise zamítla. Praha neuspěla ani se žádostí o to, aby pomazánkové máslo dostalo označení zaručená tradiční specialita. To je udělováno k propagaci tradičních výrobků se specifickým charakterem a chuťovými a technologickými vlastnostmi.

Výjimka, o kterou Česko žádalo, se vztahovala pouze na tuzemský trh, kde je výrobek po více než 30 letech existence dostatečně znám. Navíc se prodává v úplně jiném obalu než klasické máslo, takže nemůže dojít k záměně obou výrobků, argumentovalo Česko v Bruselu. Například Španělsko a Velká Británie podle mlékařů, poukazujících na "dvojí metr" EU, navíc dostaly před lety výjimky pro produkty nesoucí v názvu máslo, které požadované parametry také nesplňují.

Podle průzkumu, jehož výsledky zveřejnila loni v listopadu firma STEM/MARK, bezmála dvě třetiny obyvatel Česka s přejmenováním výrobku nesouhlasí. Nejčastěji argumentují tím, že označení je tradiční a srozumitelné. Často si také myslí, že by do podobných věcí neměla Evropská unie zasahovat a měla řešit podstatnější věci, než jsou lokální názvy výrobků.