Jeden týden v zahraničí místo dvou, automobil místo letadla, Chorvatsko nebo Turecko místo Egypta. Negativní dopady pesimismu lidí v Česku způsobeného nekončící krizí se projevují i v cestovním ruchu. Lidé se při výběru dovolené stejně jako loni budou i letos řídit především cenou.

„Do zahraničí odcestuje přibližně stejně lidí, ale na kratší dobu,“ odhaduje vývoj letošní sezony mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur Jan Papež. V roce 2012 přitom s cestovkami do ciziny vyrazily zhruba dva miliony turistů. Přibližně stejný počet se jich pak vydal za hranice po „vlastní ose“.

Cest po Česku přibývá

Z opatrnosti při utrácení profitují tuzemští provozovatelé hotelů, penzionů i kempů. Právě nižší náklady, v porovnání se zahraniční dovolenou zhruba třetinové, totiž zatraktivňují rekreaci v Česku. Například loni se pro ni rozhodlo přes sedm milionů lidí.

„Návrat Čechů do zahraničních destinací je pomalý,“ tvrdí Jaromír Beránek, šéf analytické firmy Mag Consulting zabývající se cestovním ruchem. Situace podobná té v roce 2008, kdy se v Česku ještě neprojevovala krize a poměr zahraničních a domácích dovolených byl zhruba jedna k jedné, je podle něho zatím v nedohlednu.


 

Týdeník Ekonom č. 6/2013

 

 

Jaké jsou nejoblíbenější destinace pro letní a zimní dovolené?
Kolik lidí preferuje individuální cestu před službami cestovky?
Jak Češi cestují na dovolenou do zahraničí?

 

VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 7. ÚNORA.

banner 2