Energetická skupina ČEZ by mohla majetkově vstoupit do železniční firmy ČD Cargo, která má finanční problémy.

Myšlenkou, s níž v minulých dnech přišel ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS), se vážně zabývají v Českých drahách, které nyní nákladního železničního dopravce zcela ovládají.

Šéf drah Petr Žaluda se zatím nechce vyjadřovat, ale uvnitř firmy má vstup ČEZ podle zjištění týdeníku Ekonom podporu, protože prý reflektuje fakt, že ČEZ je pro ČD Cargo největší zákazník.

Firmě zabezpečuje patnáct procent z celkového dopravního byznysu. A pro ČEZ by to prý zase mohlo přinést dlouhodobou stabilitu v dopravě uhlí a také možnost propojení s firmou SD-Kolejová doprava, což je dcera Severočeských dolů, taktéž součást skupiny ČEZ.

Čas se krátí

Proti není ani šéf dozorčí rady ČEZ Martin Roman. "Není to jednoznačné. Synergie tam nějaké jsou, ale záleželo by na podmínkách," uvedl Roman ve vyjádření pro týdeník Ekonom.

Čas na záchranu ČD Cargo se krátí. Letošní rok skončí firma se zhruba dvoumiliardovou ztrátou, byť půjde "pouze" o ztrátu účetní vyplývající zejména z přecenění majetku. Ale ani běžný provoz nyní žádné zisky nepřináší.

Stoprocentní dcera Českých drah je ohrožena insolvencí, přičemž jako hlavní důvod je uváděna přeprava jednotlivých vozových zásilek, která je oproti lukrativním uceleným vlakům velmi nákladná zejména z hlediska nároků na pracovní sílu.


Týdeník Ekonom - č. 50/2012ANALÝZU SITUACE V ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ A VE FIRMĚ ČD CARGO NAJDETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 13. PROSINCE.

banner 2

 

Související