Stát se podruhé pokusí zprivatizovat České aerolinie (ČSA). Zmíněná věta, která se v minulých dnech v různých mutacích objevila v českých médiích obsahuje hned dvě chyby.

Jednak jde už o třetí pokus (první byl v roce 1992 s Air France, druhý v roce 2009 bez nalezení vhodného kupce), ale hlavně tentokrát nejde o žádnou privatizaci, nýbrž o prodej soukromého majetku. Podobně, jako by se společnost ČEZ, v níž má stát majoritní podíl, zbavovala některé ze svých elektráren. 

ČSA jsou totiž nyní dcerou akciové společnosti Český aeroholding, což dříve nebyly. Vláda tak ČSA ovládá pouze zprostředkovaně, jakožto jediný akcionář mateřské firmy, z hlediska práva jde o ryze privátní subjekt. Výběr nového majitele „státního“ podílu v ČSA se tak tentokrát nebude řídit privatizačním zákonem z roku 1991 (o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby) a o jménu případného nového majitele ČSA nebude rozhodovat vláda, ale orgány aeroholdingu.

Volnější ruce pro prodej

Ve výsledku to znamená, že hledání nového strategického investora bude mít zřejmě podstatně volnější podobu než je zvykem. „Pravdou je, že oproti klasické privatizaci by ten proces měl být daleko méně rigidní. Investoři by to měli uvítat,“ říká v rozhovoru pro týdeník Ekonom předseda představenstva aeroholdingu Miroslav Dvořák. Právě jím řízený statutární orgán bude nabídky posuzovat.

Mateřská firma v rámci připravovaného prodeje oslovila celkem 50 největších leteckých přepravců. Ačkoliv konkrétní jména neuvedla, společně s ministerstvem financí sdělila, že tato padesátka odpovídá žebříčku asociace IATA podle počtu přepravovaných cestujících na mezinárodních linkách v roce 2011.  Týdeník Ekonom si tento žebříček vyhledal a přináší tak kompletní seznam oslovených aerolinek. Za největší favority jsou zatím považovány arabské aerolinky a také korejské.


 

Komu byly nabídnuty Česká aerolinie Pramen: IATA 
(firmy seřazeny podle počtu přepravených cestujících)  
     
Lufthansa SAS Scandinavian Airlines Dragonair
Emirates Air Canada EVA Air
Air France Thai Airways Japan Airlines
British Airways IBERIA Air China
Air Berlin China Airlines US Airways
KLM United  Airlines Condor
Delta Air Lines Austrian China Southern Airlines
American Airlines Asiana Airlines Brussels Airlines
Cathay Pacific Airways Alitalia Egyptair
Turkish Airlines Aer Lingus All Nippon Airways
Singapore Airlines AVIANCA Finnair
Korean Air Malaysia Airlines Virgin Atlantic
SWISS Saudi Arabian Airlines Jet Airways
Qatar Airways Aeroflot TAM Airlines
Qantas Airways China Eastern Airlines COPA Airlines
LAN Airlines Etihad Airways Gulf Air
Continental Airlines TAP Portugal

 

 

Týdeník Ekonom - č. 47/2012

VÍCE SE O PRODEJI ČSA DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 22. LISTOPADU.

banner 2

Lufthansa

Emirates

Air France

British Airways

Air Berlin

KLM

Delta Air Lines

American Airlines

Cathay Pacific Airways

Turkish Airlines

Singapore Airlines

Korean Air

SWISS

Qatar Airways

Qantas Airways

LAN Airlines

Continental Airlines

Související