Pařížský starosta Bertrand Delanoë se pustil do boje se znečištěným ovzduším ve své metropoli. Na radnici chce prosadit nařízení, které by zamezilo vjezdu starých automobilů do města. Hranici by přitom určoval městský okruh silnice A86.

Zákaz by se podle jeho návrhu měl týkat všech osobních vozů starších 17 let, dodávek a autobusů starších 18 let a "hlučných" motocyklů s datem výroby před rokem 2004, informují francouzská média.

Pokud by radní návrh, který jim Delanoë předložil v pondělí, schválili, měl by platit už od září 2014.

Paříž chce do konce roku 2015 snížit emise o 30 procent. Pokud se to nepodaří, bude Francie muset Evropské unii zaplatit pokutu 100 milionů eur.

Starostův plán by se ale výrazně dotkl i klasických vozů. Z ulic by totiž zmizely jak populární "Kačeny" neboli Citroën 2CV, tak i starší modely VW Typ 1 proslavené jako "Brouk" nebo stále oblíbené retro motocykly značky Vespa.

 

Fabien Breuvart se označuje za hrdého majitele stříbrného Renaulta 4L z roku 1990. Listu Le Parisien řekl, že kvůli novým opatřením by po Paříži museli přestat jezdit nejchudší motoristé a že z města by se stal "ostrov pro bohaté".

 

Socialisté tvrdí, že chudším rodinám a firmám by pomohli k nákupu nových aut třeba prostřednictvím takzvaného šrotovného. Nicméně podle odborníků jsou v době škrtů takové sliby vzhledem k vysokým nákladům nerealistické.

Nadvláda automobilů

Delanoë chce také omezit rychlost na okruhu ze současných 80 na 70 kilometrů v hodině. Ve městě by se pak měla také vytvořit také řada nových zón, kde bude nejvyšší povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině, podotýká Le Figaro.

Každým rokem ve Francii na následky znečištění ovzduší zemře okolo 43 tisíc lidí. Vyhoštění starých aut z Paříže je podle Daily Telegraphu poslední z pokusů jeho války proti nadvládě automobilů. Po úspěšném systému půjčoven cyklistických kol minulý rok představil unikátní samoobslužné půjčování elektromobilů Autolib.