Obrovská, všeobjímající únava. Přihlásí se, jakmile člověk ráno otevře oči, a nezmizí, dokud se mu opět nepodaří usnout. Neschopnost řešit banální pracovní úkoly. A pocit, že nic nemá smysl. To je jen část potíží, s nimiž se potýká část top manažerů nebo třeba lékařů.

"Jde o příznaky syndromu vyhoření - masivní vyčerpání, ke kterému dojde v důsledku dlouhodobě stresující pracovní činnosti," konstatuje psycholožka Eliška Čermáková. Počet lidí ohrožených tímto problémem přitom podle ní roste. Podobnou tendenci naznačuje i průzkum poskytovatele kancelářských řešení, společnosti Regus. Vyplynulo z něj, že bezmála polovina ekonomicky aktivních Čechů si myslí, že se zvyšuje míra stresu, který prožívají.

Test: Hrozí vám vyhoření?

Přečtěte si následující tvrzení. Podle toho, do jaké míry se s nimi ztotožníte, je ohodnoťte body: 0 (vůbec) až 3 (velmi silně). Nakonec body sečtěte.

1. Problémy jsem už dávno přestal/a chápat jako výzvy. Jsou to prostě jen problémy.
2. Pokud si ve firmě či na ulici všimnu kolegy s dostatečným předstihem na to, abych se mu mohl/a bez pozdravu vyhnout či předstírat, že ho nevidím, rozhodně toho využiji.
3. Pracovní porady mi ze všeho nejvíce připomínají scény z absurdního dramatu. A zdá se, že jsem jediný, kdo si tu naprostou absenci smyslu uvědomuje.
4. Už si ani nevybavím okamžik, kdy mě nic nebolelo.
5. Při pouhé myšlence na práci se začnu cítit slabší.
6. Pochybuji o svých schopnostech a kvalitě pracovních výkonů. Mívám pocit, že nejsem "člověk na svém místě".
7. Rodina a přátelé či kolegové se mě vyptávají, jestli mě něco netrápí. Jejich zájem mi není milý.
8. Většinou buď pracuji, nebo spím (případně se snažím usnout). Na koníčky, přátele a rodinu mi mnoho času nezbývá.
9. Naposledy jsem se cítil/a opravdu uvolněně a příjemně, když jsem se opil/a (eventuálně užil/a psychofarmaka).
10. Mám pocit, že jsem přišel/přišla o svůj smysl pro humor. Směji se mnohem méně než dříve.

Vyhodnocení:
0-10: Syndrom vyhoření vám s největší pravděpodobností aktuálně nehrozí.
11-17: Vyplatilo by se vám zamyslet se nad vaším přístupem k práci a k životu vůbec.
18-30: Možná by stálo za to vyhledat pomoc odborníka - nejlépe psychologa či psychiatra.

Zdroj: Ekonom