Cenu za celoživotní úspěšné působení ve světovém byznysu převzal v Praze generální ředitel aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn. Ten patří mezi nejúspěšnější světové manažery současnosti, je nejdéle sloužícím generálním ředitelem v autoprůmyslu a nejen v Japonsku má statut celebrity. Mimo jiné díky tomu, že zachránil tradiční japonskou automobilku Nissan, která v roce 1999, kdy byl jmenován jejím generálním ředitelem, stála před bankrotem.

Ghosn v Praze vystoupil takřka v utajení v rámci výroční konference pořádané v pražském Kongresovém centru americkou Společností pro strategické řízení, která mu také "Lifetime Achievement Award" udělila. Týdeník Ekonom byl jediným českým "neautomobilovým" médiem, které měho možnost s Carlosem Ghosnem při jeho pražském pobytu hovořit.

Lék? Růst mimo Evropu

"Hlavní krize se odehrává v Evropě a nemyslím si, že by se situace nějak rychle zlepšila. V příštích třech letech zotavení nečekám," řekl týdeníku Ekonom Ghosn, podle něhož Evropa bojuje nejen s finančními problémy, s krizí eura a vysokými deficity, ale má velký problém s konkurenceschopností. Jaké řešení tedy vidí pro budoucí přežití evropských automobilek, včetně Škody?

"Co nejvyšší růst na mimoevropských trzích. Jiná cesta není," shrnuje. Pokud jde o dravou konkurenci korejských značek, mimo jiné Hyundai vyráběné v Nošovicích, Ghosn se vůči ní odmítá vymezovat. "Jsme na velmi konkurenčním trhu, ale nebojujeme proti té či oné značce," podotýká Ghosn, který je velkým propagátorem elektromobility, v níž vidí budoucnost světového automobilového průmyslu. "Rozvoj elektromobility musí být ale výsledkem společného úsilí, autoprůmysl sám o sobě nic nezmůže. Musí na tom být společenská shoda, podpora měst, vlád," říká.

 

FOTO: Generální ředitel společností Renault a Nissan Carlos Ghosn platí za žádaného a zároveň strhujícího řečníka. Dokáže zaujmout nejen obsahem, ale i formou projevu. Nepřekvapí, že uhranul i pražské publikum plné mezinárodních expertů a manažerů.

 (Rozhovor s Carlosem Ghosnem přineseme v příštím vydání Ekonomu, který vyjde ve čtvrtek 18. října.) Týdeník Ekonom - č. 42/2012

banner 2

 

 

Související