Následující předpovědi pro vás připravil americký zpravodajský server CNNgo.com. Na pomoc si vzal leteckého specialistu Rogera Thomase ze společnosti CAP Strategic Research a pekingského rodáka Davida Fenga, nadšence z oblasti technologie a hlavně velkého fanouška vlakové dopravy. 

Pravděpodobnost následujících možností v procentech ohodnotil právě Feng. Největší šanci u něj mají rychlovlaky, které už dnes na některých kratších trasách úspěšně vytlačily letadla.

Maglevy nahradí leteckou dopravu 

Pravděpodobnost: 99 %

Rychlovlaky Maglev jsou založené na principu magnetické levitace a mohou dosahovat rychlosti až 580 km/h. Populární jsou prozatím hlavně v Asii, ale to by se mohlo postupem času změnit. Mnozí odborníci předpovídají, že co do oblíbenosti Maglevy brzy převálcují leteckou dopravu.

Maglev Train - complete video presentation

Roger Thomas k tomu říká: "Rychlovlaky už dnes ovládají způsob dopravy z 90 procent na trase Londýn–Paříž, z 80 procent Miláno–Řím a z 95 procent Paříž–Lyon. Očekáváme velký dopad především na cestování v Číně, ale v ostatních zemích už tak velký dopad maglevy mít nebudou."

Naproti tomu David Feng má jasno. Podle něj není na místě otázka jestli, ale kdy rychlovlaky dopravu ovládnou.

 

Pasy už nebudeme potřebovat

Pravděpodobnost: 80 %

Zapomnětlivým cestovatelům se začíná blýskat na lepší časy. Elektronické čipy a systém biometrických dat by totiž v budoucnu mohly učinit z jejich pasu jen nepotřebný kus papíru. Ačkoliv sběr biometrických dat začíná mnohým zavánět pověstným "Velkým bratrem", v budoucnu by mohl značně ulehčit cestování (tedy jen těm "bezúhonným"). Místo pasové kontroly by stačilo přiložit čipovou kartu na příslušné místo a jít.

Na některých letištích ve Spojených státech už například fungují automaty INSPASS, které slouží častým americkým cestovatelům. Na podobném systému "přilož kartu a jdi" staví i systém IACS, který zase mohou využívat obyvatelé Singapuru.

 

Vesmír se stane prázdninovou destinací

Pravděpodobnost: 70 %

Samozřejmě že jen pro ty movitější, jako je například italskoamerický multimilionář Dennis Tito, který se už v roce 2001 stal prvním vesmírným turistou.

V současné době si můžete vybrat z několika společností, které nabízejí lety ke hvězdám, a to: Virgin Galactic populárního miliardáře Richarda Bransona, XCOR Aerospace a Space Adventures. Ty by měly vypustit do vesmíru první cestovatele už příští rok.

Podle Miramar Travel, jediné akreditované vesmírné cestovní agentury Virgin Galactic, si už 500 lidí rezervovalo sedadlo v raketoplánu.

Vzhledem k vysoké ceně si však Thomas myslí, že vesmír se sice stane budoucí prázdninovou destinací, ale jen pro vyvolené.

Pravděpodobnost: 60 %

Když už například v Dubaji existuje metro bez řidiče, proč by nemohla fungovat i letadla bez pilota? Možná vám to přijde jako bláznovství, nicméně někteří australští vědci tvrdí, že do roku 2050 by mohla vzlétnout první bezpilotní letadla.

Jakmile bude nápad na "neřízená" letadla dotáhnut do finále, piloti prý budou moci pověsit svá saka definitivně na hřebík.

S tím souhlasí i Thomas: "Ano, letadla bez pilotů se stanou skutečností!" Podobně je na tom i Feng, který k tomu dodává, že vzhledem k tomu, že jsme vytvořili umělou inteligenci, možné je cokoliv. 

Otázkou zůstává, zda letadla bez pilota pomohou cestujícím se strachem z létání, či naopak jejich strach jen prohloubí.

 

Vesmírný hotel

Pravděpodobnost: 50 %

Když už se začne rozmáhat vesmírná turistika, pak je logické, že movitá klientela bude muset někam složit hlavu. Ruská společnost Orbital Technologies, která se snaží "otevřít vesmír soukromému sektoru", má v plánu do roku 2016 otevřít hotel ve vesmíru.

"Commercial Space Station" by měla být obdobou International Space Station, jenže s tím rozdílem, že jejím hlavním úkolem bude ubytování vesmírných výletníků. Nebude to sice žádný luxus – sprcha bude chybět a obývat hotel bude najednou moci jen sedm lidí – ale čert to vem, když budete mít takový výhled.

 

Letadla s průhledným trupem 

Pravděpodobnost: 40 %

Naprosto nevídaný požitek z cestování letadlem by vám do roku 2050 měla poskytnout společnost Airbus. Minulý rok uveřejnila svou vizi letecké dopravy poloviny 21. století.

Future of Airbus

Na palubě budoucího Airbusu na vás čeká prosklený strop či měnící se sedadla. Tytam by měly být doby nebezpečí – letadla budou využívat samoopravných materiálů a vše bude samozřejmě stoprocentně eco-friendly.

Jde samozřejmě o krásnou představu do budoucna, nicméně prosklený trup odborníci moc reálně nevidí.

 

Létající automobily 

Pravděpodobnost: 40 %

Pokud se vám myšlenka létajících automobilů zamlouvá, určitě se vám zalíbí projekt americké společnosti Terrafugia. Ta vyvinula plně funkční stroj s názvem Transition, který je vhodný do oblak i do běžného silničního provozu.

Kdo by však čekal vznášející se automobil ve stylu Pátého elementu, bude asi maličko zklamán.

Next Generation Transition(R) Unveiled

Transition v sobě sice nese prvky automobilu, ale na pohled ještě stále více připomíná letadlo – křídla jsou zkrátka nezbytným doplňkem. Stačí ale zmačknout příslušné tlačítko a křídla se sama složí a vy můžete vyrazit na silnici.

Otázkou zůstává, zda se řidičům bude kromě drahého autoletadla (stojí 279 tisíc USD) chtít ještě vynaložit další peníze a čas na získání pilotní licence.

Podle odborníků jsou časy, kdy se všichni budeme vznášet v létajících automobilech, ještě dost vzdálené.

 

Výtah do vesmíru

Pravděpodobnost: 30 %

Zdá se, že rok 2050 je pro vědce a inženýry magickou dobou. Nejinak tomu je i pro japonskou firmu Obayashi Corporation, která se podílela na vzniku již zmiňovaného dubajského metra či na stavbě nové tokijské věže Skytree.

Firma do roku 2050 plánuje vystavět výtah, který vás vyveze do vzdálenosti 36 tisíc km od zemského povrchu. Tedy zhruba desetinu toho, co musela urazit posádka Apolla 11 na své cestě k Měsíci. Výtah by měl dosahovat rychlosti až 200 km/h a cesta by tak měla trvat zhruba týden.

Na konci by na vás měla čekat, jak jinak, úchvatná vyhlídka. Kapacita výtahu by měla být 30 pasažérů, takže pokud by vám nechyběly finance, největším strašákem by pro vás musela jistě být představa cizích lidí a uzavřeného prostoru. 

 

Lety bez dětí

Pravděpodobnost: 20 %

V nedávné anketě o vůbec nejrušivější element na palubě letadla jasně zvítězili malí pasažéři, respektive jejich křik. Společnost Malaysia Airlines se rozhodla četným stížnostem cestujících na chování dětí v letadlech vyhovět a před nedávnem zakázala pasažérům mladším 12 let vstup na horní palubu jejich Airbusu A380.

Aerolinie tak navázaly na své dřívější rozhodnutí nevpouštět dětské pasažéry do první třídy svých letadel Boeing 747–400. Bezdětným se tento nápad určitě zamlouvá, rodičům však jistě ne, a proto je představa "bezdětných" letů značně nejistá.

Což potvrzují i odborníci Roger Thomas a David Feng. Thomas dává do budoucna dětem v letadlech červenou, Feng tvrdí, že na to nikdy nedojde.

 

Duty free obchody na letištích se promění v showroomy

Pravděpodobnost: 20 %

Pokud je pravda, co předpovídá CPA Strategic Research, nakupování na letištích se stane zastaralou záležitostí. CPA tvrdí, že duty free obchody, kde se dá levně nakoupit rozmanité zboží od parfémů až po cigarety, v budoucnu nahradí takzvané showroomy, kde si zákazník zboží prohlédne, popřípadě otestuje, a jím vybraný produkt si pak objedná on-line a bude mu doručen kamkoliv po světě.

Předávání dárků na letišti čekajícím blízkým by se tak mohlo stát jen hezkou vzpomínkou.

 

Letadla poháněná kuchyňským olejem

Pravděpodobnost: 10 %

Do nádrží letadel se bude tankovat použitý kuchyňský olej. Že vám to připadá jako sci-fi? Nemělo by. Například společnost KLM už si kuchyňské "zbytky" otestovala.

Nicméně běžné používání biopaliva vyrobeného z kuchyňského oleje v letecké dopravě se nezdá být úplně dobrý nápad.  

Biopaliva nehodnotí kladně člen organizace Přátelé Země Kenneth Richter, který tvrdí, že produkce biopaliva přispívá k ničení deštných pralesů a podporuje vznik škodlivých emisí. Používání biopaliv v letectví by podle něj věci jen zhoršilo.

Future of Airbus

Next Generation Transition(R) Unveiled

Maglev Train - complete video presentation