Českým odborníkům se v mezinárodních týmech - na rozdíl od specialistů mnoha jiných národností - příliš nedaří prosazovat. Je zřejmé, že sebevědomí do jisté míry ovlivňuje kultura země, ze které pocházíme. Pro Čechy to bohužel znamená převážně to, že působí váhavě, nepřesvědčivě až zaskočeně. I přesto, že máme řadu schopných a vzdělaných manažerů, necháváme se vyšachovat mezinárodní konkurencí - jen kvůli ostychu a slabému tahu na branku.

Za zahraniční konkurencí pokulháváme i ve všeobecném přehledu. Naopak vynikáme například ve schopnosti analýzy. Nedokážeme ale dost dobře zvládnout takzvané strategické ovlivňování a řízení stakeholderů, tedy klíčových lidí. Neumíme naše vědomosti obrátit do pomyslných pěti minut slávy, které rozhodnou. V omezeném čase se nám nedaří zapůsobit a přesvědčit. Nedokonalá forma vystoupení zastíní jeho sebelepší obsah. Přál bych si, abychom si konečně začali uvědomovat vlastní cenu, vnímali se jako hodnotný brand, a dokázali se tak i prodat.

Ovlivňovat ty, kteří rozhodují, je velmi těžké. Situaci Čechů pak znesnadňuje i fakt, že náš vzdělávací systém nedává mnoho možností, jak se na zvládnutí tohoto úkolu připravit. Na školách chybí rétorika, takže nám řečnické umění není vlastní. A kurzy prezentace pomohou jen ojediněle.

Cestou k nápravě je větší sebedůvěra. Kořeny potíží pramenících z toho, že si nevěříme, bychom mohli hledat hluboko v naší historii. Na tento problém přitom narážíme stále - a všude. Česko má například nejméně optimistické spotřebitele v celé Evropě. Lidé se obávají budoucnosti, proto šetří a nenakupují. Podle sociologů to souvisí se společensko-politickou nestabilitou.

Navzdory okolnostem ale doufám, že si čeští manažeři začnou svoji sebedůvěru hýčkat a prosadí se. Zaslouží si to.

Karel Foltýn
personální ředitel Tesco pro ČR, střední Evropu a Turecko

"Čeští odborníci se často jen kvůli ostychu nechají vyšachovat mezinárodní konkurencí."

Související