Jakub Mádle (22)

 - Studuje podnikohospodářskou fakultu na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde se účastní speciálního tréninkového programu Honors Academia.
- Od roku 2011 jako osoba samostatně výdělečně činná vyrábí a prodává takzvané personální knihy.
- Ve svém volném čase rád cestuje. Rovněž se věnuje vaření, nejoblíbenějším jídlem jsou lasagne.
- Pokud jde o sport, dává přednost tanci. Mezi tanečními styly u něho vítězí street dance a electric boogie.

NÁPAD ROKU 2012

 Ekonom přináší seriál o projektech finalistů soutěže Nápad roku 2012.
Mediálním partnerem soutěže je týdeník Ekonom.

To, že chce podnikat, věděl dvaadvacetiletý student Vysoké školy ekonomické v Praze Jakub Mádle odjakživa. Když se na jednom americkém webu, který se zabývá nadějnými start-upy, dozvěděl o personálních knížkách, rozjel podobný byznys v Česku.

V loňském roce tak vznikl projekt Jáhrdina.cz, který se v soutěži celkem 156 podnikatelských záměrů Vodafone Nápad roku 2012 umístil na osmém místě.

O co jde? Drtivá většina personálních knížek je určena dětem. Vyprávějí nejrůznější příběhy - třeba o osvobození slůněte Huberta z cirkusového zvěřince nebo o zakleté princezně, která každou noc mizí na záhadný bál, a princi, který ji zachrání. Kouzlo všech knih spočívá v možnosti vytisknutí osobních verzí.

Zákazník si při objednání knihy, za niž zaplatí obvykle 239 korun, může zvolit nejen text věnování, který se v jeho výtisku objeví, ale i jména hlavních hrdinů a název místa, kde se příběh odehrává. Podle psycholožky Terezy Sýkorové může taková drobnost pomoci řešit problém dnešních dětí, které si svoji cestu ke knihám hledají mnohdy jen těžce.

"Úpravy příběhů prováděné v rámci projektu Jáhrdina.cz mohou samozřejmě zesílit identifikaci malého čtenáře s hlavním hrdinou, což pak může zvýšit jeho zainteresovanost na příběhu," konstatuje Tereza Sýkorová. A jaký je o personální knihy Jakuba Mádleho zájem?

Plán na expanzi

"Za rok jsem prodal zhruba 700 knih," počítá mladý podnikatel. V nabídce má dnes deset knih různých autorů, šest z nich i v anglické verzi. Portfolio titulů chce rozšiřovat. "Na to, aby člověka uživily, je ale český trh příliš malý," soudí Jakub Mádle.

I z toho důvodu by rád spolupracoval s někým, kdo by byl schopný pomoci mu rozšířit projekt za hranice České republiky. Podaří-li se mu takového člověka sehnat, může se z jeho nápadu stát solidní byznys. Investice do projektu, která se podle Mádleho pohybovala v "řádech desítek tisíc korun", se již podnikateli vrátila - a personální knihy dále vydělávají.

VIDEO: Nápad roku - projekt Jáhrdina.cz

Jakub Mádle chápe své personální knihy spíše jen jako přivýdělek při studiu než možný způsob obživy. Nevylučuje však, že pokud se mu podaří proniknout i na zahraniční trhy, prodejem personálních knih se dobře uživí. Foto: Jan Rasch

Petra Sýkorová

Související