Co zajišťuje Kodex mobility

- Pro změnu banky stačí vyplnit dvoustránkový formulář "Žádost o změnu banky".
- Formulář klient odevzdá v nové či původní bance.
- Obě banky si na základě žádosti mezi sebou předají seznam trvalých platebních příkazů či inkas i další údaje, a bezplatně je převedou.
- Proces má trvat maximálně 15 dnů, na jeho konci původní banka účet zruší.
- V původní bance je třeba vrátit platební karty.
- Kodex se nevztahuje na "přenesení" kreditních karet ani jakýchkoli úvěrů.

Češi jsou proslulí svým odporem k bankovním poplatkům. Podle průzkumu společnosti Ernst & Young z letošního července sedm z deseti klientů říká, že výše poplatků je pro ně hlavním impulzem k úvahám o změně banky.

Jiné průzkumy ovšem ukazují, že většina nespokojenců zůstává pouze u těchto úvah a k činu se odhodlá málokterý. Analýza poradenské společnosti Deloitte ukázala, že pouze 17 procent lidí v Česku někdy banku změnilo. Češi tak patří mezi nejloajálnější zákazníky bank ve východní Evropě. Například na Slovensku má zkušenost se změnou banky více než polovina lidí, v Maďarsku je to třetina.

Proč jsou Češi bankám tak věrní? "Je to především kvůli obavám z komplikací, které jsou se změnou finanční instituce spojeny," říká Milan Hrádocký, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte. V Česku nicméně už od listopadu 2009 existuje takzvaný Kodex mobility klientů (viz box), podle něhož většinu formalit mezi sebou bezplatně vyřeší stávající a nová banka. Klient pouze vyplní dvoustránkový formulář a banky si mezi sebou vymění informace o trvalých platebních příkazech či inkasech. Vše by měly zvládnout během 15 dnů.

Pro mnoho klientů ale může být brzdou při cestě za levnějšími bankovními službami jiná skutečnost. Pravidla, která mají zjednodušit migraci zákazníků, totiž neplatí pro převod kreditních karet, kontokorentu či jiných úvěrů. Nějakou formu úvěru přitom v Česku má podle úvěrových registrů zhruba 2,8 milionu lidí. Jim se přechod k jiné bance komplikuje.

Většina velkých zavedených bank nabízí možnost refinancování úvěrů z konkurenčních bank či jejich konsolidace - tedy sloučení více půjček do jedné. Nemusí se to ale dít bez dodatečných nákladů. "Úvěry lze konsolidovat do úvěru nového, klient je ale ve své stávající bance musí vypovědět sám. V takovém případě by měl zvažovat, zda jeho instituce neuplatňuje nějaký poplatek za předčasné splacení," varuje před možným úskalím mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. Při změně banky a vyřizování nového úvěru či konsolidaci těch starších se navíc klient nevyhne novému hodnocení své bonity a schopnosti půjčky splácet.

Jiná obtíž podle ankety týdeníku Ekonom mezi českými finančními institucemi spočívá v tom, že některé z nových menších bank, které nové zákazníky "loví" právě především na nízké poplatky, často řadu úvěrových produktů vůbec nemají v nabídce. "Vzhledem k tomu, že kontokorent ještě nenabízíme, nebylo by možné jeho převod k naší bance realizovat," vysvětluje Kateřina Pospíšilová, manažerka komunikace jedné z bankovních "štik" Equa bank. Úvěry neposkytuje ani další nová finanční instituce Air bank. Banka Zuno zase není členem Bankovní asociace, a proto u ní není možnost postupovat při přechodu podle Kodexu mobility klientů.

Ještě mnohem komplikovanější je pak změna banky u podnikatelů a firem. Kodex se na právnické osoby nevztahuje vůbec, a tak podnikatelé musejí všechny kroky provést sami. "Pro firmy je celý proces náročnější, protože musejí informovat o změně účtu všechny své obchodní partnery, různé státní instituce a podobně," vysvětluje mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.

Náročnost přechodu k jiné bance se odvíjí také od rozsahu podnikání. "Jiná situace je u živnostníka, například samostatně působící kadeřnice, a jiná u firmy s několika zaměstnanci, samostatnou účetní s disponibilním oprávněním k účtu společnosti, a tak podobně," konstatuje mluvčí Volksbank Lucie Hálová.

Velké firmy proto ke změně "své" banky přistupují jen ve výjimečných případech. "Všeobecně lze říci, že právnické osoby jsou poměrně hodně konzervativní a změnu banky si dobře rozmyslí. Mívají připraven seznam svých poplatků, které platí v současné bance, plus seznam požadovaných služeb a dělají si průzkum trhu," dodává mluvčí Fio banky Vendula Žaloudíková.

Pro banky jsou nicméně podnikatelé a firmy žádanými zákazníky, a tak jim vycházejí vstříc. Postupy jsou různé. Například GE Money Bank má pro tyto případy specializované poradce. "Požádáme klienta o výpis ze stávajícího BÚ u jiné banky, abychom viděli, jaké typy transakcí klient potřebuje nastavit na novém účtu. Nastavíme trvalé příkazy dle stávajícího data splatnosti a pomůžeme klientovi s nastavením inkas tak, jak je má u jiné banky. Doporučujeme klientovi, aby informoval své dodavatele o novém bankovním spojení - tiskneme klientovi nové číslo účtu na speciálním formuláři, který může předávat dál," popisuje obvyklý postup mluvčí GE Money Bank Pavel Zúbek.

Jiné finanční instituce - například Česká spořitelna nebo Komerční banka - rovnou klientům doporučí založení nového účtu, na který přechází postupně během několika měsíců, během nichž své obchodní partnery "přesměrovává" na nové bankovní spojení. "Přechod na jiný účet z měsíce na měsíc by totiž u firem téměř vždy vyvolal problémy s platbami nebo by firmě zvýšil náklady," konstatuje Jan Holinka z tiskového oddělení České spořitelny.

Jan Němec


17 procent
Takový je podíl Čechů, kteří někdy změnili banku.

Související