Good morning, ladies and gentlemen, zahajuje muž poradu své firmy. Stejně jako ostatní mluví anglicky, přestože mateřskou řečí všech přítomných je čeština a za okny je vidět Praha. Nejde o fikci, jak bude fungovat český byznys, až dojde k politickému a jazykovému sjednocení Evropské unie. Taková byla realita některých porad v akciové společnosti Bonton v době, kdy jejímu představenstvu velel někdejší majoritní vlastník, podnikatel a hudebník Martin Kratochvíl.

„Pořádání porad v ‚nemateřském‘ jazyce je můj recept, jak na jednání udržet stručnost a věcnost,“ vysvětluje pro týdeník Ekonom. „Porady pak nebyly rozvleklé, lidé mluvili k věci, zbytečně si nestěžovali. Emoce šly stranou, a navíc si zaměstnanci pilovali cizí jazyk,“ popisuje Kratochvíl výhody.

Čeští topmanažeři dobře vědí, že vést efektivní poradu je umění. Přestože know-how na to, aby schůze nebyly zoufalou nudou, nýbrž příležitostí posunout firmu k lepším výsledkům, má každý byznysmen odlišné, ve dvou věcech se podle zjištění týdeníku Ekonom shodují. Za prvé, že při poradách musí vládnout maximální disciplína a pozornost. A za druhé, že žádné videokonference nebo e-maily nikdy nemohou nahradit osobní kontakt a debatu z očí do očí při klasické poradě.

Beerstorming stmelí tým

Starost o pozornost účastníků porad si v Česku nedělají snad jen v polostátním energetickém gigantu ČEZ. „Účast na poradách s generálním ředitelem je pro vrcholové manažery sama o sobě motivací, protože se na nich obvykle probírají důležitá témata, kontrolují a rozdávají zásadní úkoly. Nejde o to vyplnit pracovní čas zajímavostmi, které by udržely pozornost manažerů, ale spíše o to, jak do 12 či 14 hodin vtěsnat vše důležité,“ říká Jan Beneš z tiskového odboru ČEZ. Často ale pouhá autorita ředitelského křesla nestačí. „Pravidelně děláme porady mimo kancelář, je to oživení, ideální je spojení s určitou sportovní aktivitou,“ popsal pro týdeník Ekonom například Luděk Sekyra, jak to chodí v jeho developerské společnosti Sekyra Group.

Týdeník Ekonom - č. 34/2012Pivovarníku Stanislavu Bernardovi se osvědčily schůzky, kterým firma pracovně říká „beerstorming“. „Zkrátka vybraná skupina lidí spolu zajde na večeři a volnou formou probere věci, na které v normální pracovní době není čas,“ líčí Bernard. Právě z „beerstormingů“ podle něho často vzejdou nápady, které firmu posouvají dopředu. Rovněž to pomáhá tmelit tým. „Jednou jsme měli začátek porady přesně ve stejnou dobu, kdy probíhalo zatmění slunce viditelné pouhým okem. Mnozí účastníci by proto dorazili později, a tak jsme na program operativně zařadili bod ‚zatmění slunce v přímém přenosu‘,“ vzpomíná Bernard.


VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM  VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 23. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2