Kolaps registru vozidel nezpůsobil jen potíže českým motoristům. Obrovské problémy s přihlašováním nových aut mohou mít i vážný dopad na reputaci země v zahraničí.

Pokud Česká republika vůbec dokáže poslat do Bruselu údaje o nových registracích za červenec, pravděpodobně vykáže nízká čísla. Jenže tento ukazatel mnozí finančníci, analytici, politici i ekonomičtí novináři bedlivě sledují. Mezi hospodářskou kondicí země a vývojem automobilového trhu je totiž úzká korelace. Není náhodou, že obrovský propad v prodejích aut letos zaznamenávají Řecko, Itálie a Francie, tedy země silně postižené dluhovou krizí. Naopak Německo či Velká Británie jsou na tom ekonomicky relativně dobře, a tak se tam prodává i hodně nových aut.

Palec dolů

Investoři, analytici a ekonomové jsou tvorové plaší. Cizinec, který studuje tabulky Evropské asociace automobilových výrobců, o zvláštnostech českých registrů a zdejší politiky nemusí vědět vůbec nic. Nikdo nebude zkoumat, jak k poklesu došlo. Na první pohled bude vidět, že se Česko dostalo někam na úroveň jihoevropských zemí, které se topí v příšerných problémech.

A co je to vlastně Česko? Není to ta země vedle Slovinska, kdesi na Balkáně, na jihu? Tak to je jasné: palec dolů. Nikoho nebude zajímat, který politik byl zrovna v Praze ministrem dopravy a která úžasná firma ten registr spravuje. Pokud by se ti Češi netopili ve vážných problémech, jistě by si našli někoho, kdo dokáže udržet registr v chodu.

Za normálních okolností mohou dovozci a výrobci získávat z registru průběžné údaje. Díky tomu vidí, jak fungují reklamní kampaně a jak si stojí oproti konkurenci. V letošním červenci to však nešlo a dovozci tak museli do svých zahraničních centrál vysvětlovat, proč tentokrát nic nevědí...

Česko si už zase udělalo zbytečnou ostudu. K tomu by nemělo docházet nikdy, ale v čase ekonomických turbulencí je to přímo hazard.

Petr Korbel 
redaktor týdeníku Ekonom

"Nefunkční registr ovlivní statistiky o prodejích aut."

Související