Kdo by chtěl vidět pražskou Staroměstskou radnici, ale do Prahy zrovna nemá cestu, může si zaletět do jihokorejského Soulu. Tam totiž věrná replika pražské chlouby včetně orloje stojí. Nechal ji za 10 milionů dolarů postavit tamní podnikatel, majitel sítě českých restaurací v Soulu Tai H. Ham. Vybudoval v ní i pivovar, stěny vyzdobil fotografiemi českých fotbalových týmů a prostory nabídl zdarma k reprezentaci českému velvyslanectví. Je to poněkud bizarní důkaz o tom, jak dobrý zvuk má mezi Jihokorejci česká kultura.

"Funguje jako stimulátor důvěry v byznysu. Byl to i jeden z důvodů, proč si Hyundai vybral Česko pro svoji investici v Nošovicích," říká český ekonomický rada působící na ambasádě v Soulu Miloš Sklenka, který spolu s dalšími zástupci ekonomických oddělení českých ambasád přijel do Prahy na setkání s představiteli zhruba 350 tuzemských firem. Diskuse se vedla především o tom, jakou podporu podnikatelům mohou česká velvyslanectví nabídnout a co naopak od státu očekávají sami podnikatelé.

Byznys si uděláme sami

Zástupci českých firem si služby, které jim ambasády, ale i státní agentury CzechTrade, CzechInvest či CzechTourism poskytují, při setkání většinou pochvalovali. "Naše firma se do exportu teprve zapojuje, a to, co slyšíme ze strany státu, považujeme za pozitivní. To, co potřebujeme, je politická podpora, vytvoření určitého zázemí pro navazování kontaktů v zahraničí. Rozhodně nechceme, aby někdo dělal byznys za nás," říká Liliana Berezkinová, manažerka pro obchod a marketing klastru Nanoprogres, který se zaměřuje na aplikovaný výzkum v oblasti nanotechnologií.

Naopak výrobce střeliva Sellier & Bellot je v oblasti zahraničních trhů už dobře etablovaný a jeho generální ředitel Radek Musil k angažmá státu v oblasti exportu přistupuje ryze pragmaticky. "Nečekáme na žádné nové programy, ale čekáme pomoc vždy v tu chvíli, kdy je třeba. A té se nám ve většině případů dostává," říká. Má na mysli zejména exportní financování a pojištění rizik. To si pochvaluje i generální ředitel společnosti Vari Jiří Belinger. Jeho firma vyrábí malé traktory i další malou zemědělskou techniku a soustředí se především na oblast rovníkové Afriky. "Máme tam dobré jméno a podařilo se nám tam vyvézt už přes 1500 traktůrků," říká.

Pro seriózní firmy vše

Mezi nejviditelnější úspěchy českých firem v zahraničí patří z poslední doby otevření závodu české gumárenské společnosti Mitas v americkém státě Iowa. Generální ředitel firmy Jaroslav Čechura proto za zásadní věc považuje podporu při ochraně investic, exportní financování a pojištění rizik.

Ekonomická diplomacie je stále důležitější součástí i české zahraniční politiky. Dílem kvůli větší centralizaci bezpečnostní i zahraniční politiky v rámci Evropské unie, dílem kvůli tvrdé mezinárodní konkurenci, kdy si každá země chce ukousnout co největší díl exportního koláče.


VÍCE SE DOČTETE V POSLEDNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 26. ČERVENCE, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

Související