České pivovary v letošním půlroce uvařily víc piva než loni a to o 1,4 procenta. Za růstem přitom stojí zvyšující se výroba mixů piva a limonád, vyplývá z údajů Českého svazu pivovarů a sladoven.

Svůj vliv má i vyšší počet turistů v Česku, kterých podle Českého statistického úřadu v letošním prvním čtvrtletí přijelo 2,6 milionu hostů, tedy o 12,8 procenta více než před rokem.

Přes pozvolný růst výroby, který začal již loni, zůstává podle Veselého produkce českých pivovarů stále pod úrovní, kterou měla před propadem, jež nastal v důsledku ekonomické krize.

Hit letošního léta

Lehká piva s ovocnou příchutí se stala hitem letošní sezóny. Inspirovány loňským úspěchem citronového piva Staropramen Cool Lemon uvádí nízkoalhoholické nápoje vzniklé smícháním světlého piva a ovocné limonády či džusu na trh další pivovary.

Výkonný ředitel svazu Jan Veselý v květnu odhadl, že podíl těchto nápojů na pivním trhu by mohl letos dosáhnout zhruba tří procent. Ještě v roce 2010 byla jejich výroba prakticky nulová.

Loni tuzemské pivovary uvařily o 2,7 procenta více piva než v roce 2010. Zastavil se tak tři roky trvající pokles. Výroba se zvýšila především díky novým pivům na trhu, prodeji piva v PET láhvích a rostoucímu vývozu. Vzhledem k absenci přesných dat od některých pivovarů, které ze svazu v posledních letech vystoupily, neuvádí svaz absolutní čísla, pouze meziroční indexy.

Podle Veselého proto v pololetním číslech chybí z velkých pivovarských skupin pouze údaj skupiny Pivovary Lobkowicz. Ta následně nepřímo potvrdila, že se její výroba vyvíjela v souladu s trhem. "Jsme velice blízko tomuto číslu (1,4 procenta)," řekl manažer obchodních značek skupiny Petr Božoň.

Malé pivovary tvoří asi procento trhu

Stále větší oblibě se v Česku těší také silná speciální piva. Odborníci se shodují, že velké pivovary donutila ke zrychlení inovací ekonomická krize, kvůli níž v letech 2009 a 2010 propadla domácí výroba piva bezmála o 15 procent. Inspirací pro velké firmy jsou minipivovary.

Malé restaurační pivovary, které nemohou velkým výrobcům konkurovat množstvím vyrobeného piva, se snaží zákazníky již několik let lákat na jiné pivo, než je nejrozšířenější světlý ležák. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit speciály či ochucená piva. V Česku je dnes minipivovarů již kolem 150, jejich celkový výstav se však na celkové výrobě podílí zhruba jen jedním procentem.