Michal Marko (21)

 - Studuje 3D design na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
- Při studiu již stihl zrealizovat řadu zakázek v oboru 3D designu nejen pro klienty z České republiky
a ze Slovenska, ale i pro klienty z USA a Číny.
- Svůj volný čas tráví rád s přáteli a v pohybu. Má rád plavání, cyklistiku - a vlastně všechny aktivity, při kterých se může hýbat.

NÁPAD ROKU 2012

 Ekonom přináší seriál o projektech finalistů soutěže Nápad roku 2012. Mediálním partnerem soutěže je týdeník Ekonom.

Projekt, který porota soutěže Vodafone Nápad roku 2012 vyhodnotila jako pátý nejlepší ze 156 přihlášených podnikatelských záměrů a jemuž týdeník Ekonom udělil titul Ekonom Student podnikatel 2012, se jmenuje ADsettee. Vznikl složením anglických výrazů reklama (ad) a pohovka (settee) a označuje skládací gauč z pětivlnného kartonu.

"To pojmenování vzniklo dost narychlo. Potřebovali jsme ho pro soutěž, ale teď hledáme nové, nějaké, které by lépe vystihlo 'lehkost bytí' našeho projektu," vysvětluje jednadvacetiletý student 3D designu Michal Marko. Gauč by se měl podle plánů tvůrčího týmu, který kromě designéra Marka tvoří ještě marketérka Monika Bajerová a webdesignér a grafik Libor Erlebach, využívat mimo jiné jako netradiční reklamní médium, které lze jednoduše potisknout či polepit požadovanými motivy.

Takto vzniklý reklamní nosič by měl být navíc sympaticky levný - základní gauč má být podle Moniky Bajerové k dostání za zhruba 400 korun. Co na ten záměr říká odborník? "Přitažlivost netradičních nosičů a nových komunikačních kanálů v poslední době roste. Problém kartonové sedačky ale vidím v omezené životnosti kartonu a za druhé v tom, že poté co bude sedačka párkrát reklamně využita, zevšední," soudí šéf reklamní agentury OgilvyAction Michal Charvát. Ztráta překvapivosti - a tím i pozornosti spotřebitelů - je podle něho největší potíž podobných nápadů.

Injekce od investora

Právě proto je přesvědčen, že se z ADsettee nikdy nestane masová záležitost. Přesto z ní má radost. "Podobných nápadů není nikdy dost," dodává. Úspěch Markova gauče ovšem nestojí a nepadá s reklamou. Ještě podstatnější cílovou skupinou než reklamní agentury jsou pro něho totiž mladí lidé - a zejména studenti. Levný, ekologický a netradiční nábytek, který své majitele přímo vybízí k tomu, aby ho třeba nátěrem či polepem přizpůsobili vlastnímu vkusu, tak možná jednou bude běžnou součástí mnoha sice nízkorozpočtových, ale zato originálních domácností.

Původně navržený gauč přitom nemá zůstat osamocen. "Chystáme se vyvinout rodinku - to znamená doplnit ho křeslem, sedačkou a stolečkem," plánuje Monika Bajerová. Zároveň dodává, že e-shop, ve kterém budou nábytek prodávat, by měl mít v nabídce i různé polepy a barvy.

A kde chtějí vzít tři mladí lidé peníze na rozjezd svého podniku? "Pro naše plány se nám podařilo získat investora, který nám poskytl zhruba 350 tisíc korun," přibližuje Monika Bajerová. Nezájmu o skládaný nábytek z papíru se nikdo ze členů týmu nebojí. Poté, co projekt ADsettee získal díky soutěži Vodafone Nápad roku 2012 publicitu, se prý ozvalo mnoho těch, kterým by se hodil. "Náš gauč chtějí lidé nejen domů, ale i do kina, do barů, na diskotéky nebo třeba do kanceláří," líčí Marko.

Adsettee - finalista soutěže Nápad roku
Adsettee.mp4.jpg

 

Mladí designéři doufají, že GAUČ najde využití jako reklamní nosič. Zároveň jsou přesvědčeni, že jakožto levný, ekologický a netradiční nábytek osloví i mladé lidi hledající originální interiérové řešení. Foto: Archiv

Petra Sýkorová