Trh s osobními vozidly táhnou jen podniky, rodiny se uskromňují. Výsledky registrací motorových vozidel za první pololetí dále ukazují, že se snižuje prodej lehkých užitkových vozidel a nákladních automobilů. "Tato kombinace je vždy předzvěstí blížících se hospodářských potíží," upozorňuje tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl.

Registrace nových osobních automobilů v České republice vzrostly v prvním pololetí o necelých sedm procent na více než 94 tisíc kusů. Zdaleka nejúspěšnější značkou zůstává Škoda s podílem 31 procent. Na druhé místo se propracoval Hyundai, který byl loni pátý. Jihokorejská značka tak v žebříčku přeskočila vozy Volkswagen, Ford a Renault.

V samotném šestém měsíci se registrace osobních vozů zvýšily o více než 12 procent. Důvodem tak vysokého růstu byla podle SDA jednoznačně skutečnost, že na začátku července nešlo registrovat žádné vozidlo kvůli převodu centrálního registru z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy. Žadatelé tak museli využít hektický závěr června. "Předpokládám proto, že první prázdninový měsíc přinese citelný pokles," řekl týdeníku Ekonom Pavel Tunkl.

Odlišné portfolio prodejů

Generální ředitel společnosti Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický se domnívá, že za celý letošní rok bude v Česku registrováno zhruba 180 tisíc nových osobních aut, zatímco loni jich bylo 173 tisíc.

Současný zdánlivě velmi dobrý vývoj však podle něho neznamená, že tuzemští klienti skutečně kupují podstatně více vozidel. "Odhaduji, že čeští zákazníci v prvním pololetí reálně koupili pouze 75 tisíc až 80 tisíc osobních aut, zbytek jsou jednodenní registrace, kdy se vozidlo přihlásí v Česku jen formálně a vzápětí se prodává v Německu jako ojeté," uvedl Vošický.

Jak se snižuje koupěschopná poptávka rodin (za první pololetí na ně připadlo jen 36 procent registrací), mění se i struktura prodaných vozidel. Růst zaznamenávají typické podnikové automobily střední třídy, víceúčelová vozidla a SUV.

VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 19. ČERVENCE, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

Související