Krádež registračních značek z automobilu nebo přihlášení nového auta se může na začátku letošních prázdnin velmi zkomplikovat. V prvním červencovém týdnu totiž nepůjde vyřídit dopravní formality na úřadech.

Úředníci za přepážkami sice budou moci přijímat žádosti, ale to bude vše. Nebudou mít přístup do databázového systému, který přestane v pátek 29. června odpoledne fungovat. Restart přijde až v pondělí 9. července ráno. Do té doby bude probíhat převod dat ze starého centrálního registru vozidel do nového.

"Přestože máme na vyřízení žádosti 30 dnů, řidiči jsou zvyklí na rychlý postup. Jsme proto připraveni na jejich negativní reakce," řekl smířeně Petr Mareček z odboru dopravně správních činností pražského magistrátu.

Migrace dat souvisí s přechodem na základní registry, tedy centrální obří databázi, z níž mají od 1. července brát informace všichni úředníci v zemi.

"Pokud by někomu těsně před dovolenou třeba ukradli značky, měl by skutečně velkou smůlu," potvrdil serveru IHNED.cz mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Základní registry

Roční provoz projektu základních registrů je nyní spočítaný na 200 milionů korun a státnímu rozpočtu může údajně uspořit až 4 miliardy korun.

Projekt měl původně odstartovat už v polovině loňského roku. Přípravy ale vázly, proto došlo k odkladu. A potíže přišly i po roce.

Systém je vymyšlen tak, že osobní data, která člověk úřadům poskytne, už nebude muset opakovaně dávat znovu. Nebude tedy zapotřebí vyplňovat stále dokola formuláře. Vše budou mít úřady k dispozici z dřívějška a informace si mezi sebou jen jednoduše vymění.

Řidiči zároveň nebudou mít možnost provést i jiné běžné úkony. "Kdo ví, že bude začátkem července potřebovat registrační úkon, doporučujeme mu, aby si na příslušný úřad došel co nejdříve,“ řekl Martin Novák z ministerstva dopravy.

Podle něj nejde o rozmařilost úředníků, převod je dat nutný. Při paralelním provozu by hrozil chaos, který by situaci jen zhoršil. "Nemáme jinou možnost než provést několikadenní odstávku systému,“ podotkl Novák.

Obří centrální databáze

Cílem základních registrů je sjednocení úložiště dat, která chce stát vědět o svých obyvatelích.

Chystaná masivní administrativní změna se přitom neobešla bez problémů. Dva týdny před ostrým startem je jasné, že systém, který má zmírnit přebujelou byrokracii a ulevit úředníkům i běžnému občanovi, zatím není dotažený.

"Technologicky jsou registry připraveny, ale některé funkcionality nebudou k dispozici. Budou dodávány postupně,“ připustil už dříve Jiří Korbel z ministerstva vnitra, které celý systém připravuje.

Problémy úředníků

Občanů by se problémy s databází údajně dotknout neměly. Vážné komplikace hrozí spíše úředníkům, kteří mají se systémem pracovat.

Největší problém je s přístupovými právy úředníků: část z nich dosud nemá v novém systému zadanou svou úřednickou roli, a nemůže tak využívat všechna potřebná data.

Systém má navíc ještě jeden vážný zádrhel: nepodařilo se zatím doladit ani nové elektronické formuláře, které si mají umět data automaticky vytáhnout ze systému.

Vnitro tak rychle muselo vymyslet náhradní řešení: dočasně mají s tokem dat pomoci elektronické datové schránky a také systém CzechPoint. "Materiál je nyní v meziresortním připomínkovacím řízení a pak půjde ke schválení vládě,“ uvedl Jiří Korbel.

Roční provoz projektu je nyní spočítaný na 200 milionů korun a státnímu rozpočtu může údajně uspořit až 4 miliardy korun.