Tisíce zahraničních kamionů přibyly za uplynulý rok na tuzemských silnicích, jenže Česko pro ně nemá dostatek odstavných míst pro parkování. V rámci povinných zastávek tak blokují zdejší benzinky, ulice měst či odstavné plochy v lese.

Stavět specializovaná parkoviště, podobná například německým "autohofům", se nevyplácí. Několik málo takzvaných truckparků v Česku funguje, ale nové nikdo stavět nechce – firmy i stát je považují za neúměrně nákladnou investici.

"Současný stav je neúnosný. Týká se to především tranzitu, chybí tu podle našeho zjištění víc než dva tisíce parkovacích míst pro kamiony. Situace se ještě zhorší od července, kdy opět začne platit páteční odpolední zákaz jízd. Všichni musejí někde vůz odstavit," říká Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které zastupuje největší silniční přepravce v Česku.

Podle nejnovějších údajů ze systému mýto.cz bylo na konci května v Česku zaregistrováno 610,5 tisíce aktivních uživatelů mýta – vozů nad 3,5 tuny s instalovanou řídicí jednotkou na platbu. Před rokem jich bylo o 45 tisíc méně. Z celkového počtu klesá podíl domácích přepravců (za posledních pět let z 61 procent na květnových 56 procent), a naopak roste podíl těch zahraničních, kteří v Česku potřebují parkovat.

Kvůli drahé české naftě tankuje u nás palivo jen málokterý z dopravců. Mnoho čerpacích stanic nemá navíc prostory pro parkování kamionů k dispozici.

"Přesto se u řady našich stanic snaží kamiony parkovat a blokují prostor pro osobní vozy. Většinou netankují, nevyužívají shop u pumpy. Spoustu z nich vídávám i na opuštěných silnicích. To není dobrý stav," komentuje situaci Václav Loula, manažer kvality u největší české pumpařské sítě Benziny.

Benzina má pro kamiony k dispozici parkovací místa u několika svých čerpaček, podobně tak i jiné velké pumpařské firmy. Specializovaných odstavných parkovišť s větší kapacitou ale funguje v Česku jen pár.

Ministerstvo dopravy a jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale nemá podle slov mluvčího resortu Romana Kluzáka s ohledem na "jiné výdajové priority" v plánu soukromé investice do parkovišť finančně podporovat.

Více o parkování kamionů naleznete v úterním vydání Hospodářských novin.

Čtěte více v Hospodářských novinách