Potravina vykazovala zápach po rozkladu bílkovin, maso mělo bělavě šedý vzhled a slizký povrch... Tak popisuje Státní zemědělská a potravinářská inspekce (řízená ministerstvem zemědělství) například kuřecí řízek, který objevila v prodejně Aholdu v Nejdku.

Poslední přehled o pochybeních obchodníků z tohoto pondělka obsahuje na třiadvacet dalších prohřešků. Právě v pondělí ale přišli na ministerstvo zemědělství také zástupci řetězců a v čele se šéfem Svazu obchodu Zdeňkem Juračkou předali ministru Petru Bendlovi svou Deklaraci správné prodejní praxe. Zatím osm řetězců se v ní zavazuje, že zlepší způsob a kontrolu prodeje. Bendl ovšem deklaraci označil za příliš obecnou (má pravdu) a smíření se nekonalo.

Ani nemohlo. Spor mezi inspekcí a obchodníky se rozhořel už při nedávné konferenci Retail in Detail. Náměstek ministra Martin Hlaváček tam nahlas řekl, že pochybení obchodníků se "zdají být systémová". Juračka a zástupci řetězců to striktně odmítli, v kuloárech dokonce padala silná slova.

Probuzená isnpekce

"Když bude inspekce chtít, najde nějakou chybu v každé prodejně. Ale nemůžeme proto vyvolávat neodůvodněnou paniku. A zdaleka ne všechna pochybení jsou stejně závažná," apeluje Juračka na politiky a kontrolory. Inspekce jako by se v posledních měsících skutečně zázračně probrala z letargie. Možná se zalekla toho, že by kvůli předchozí pasivitě mohla být zrušena.

Nicméně správně trvá na tom, že má povinnost zveřejňovat nálezy stylem padni komu padni. A když některé prohřešky vidí v té samé prodejně opakovaně, nebo když manažer velkoprodejny vyzve brigádníky k noční akci přelepování etiket s dobou trvanlivosti sýrů - považuje to už za selhání systémové.

Spor zatím řešení nemá. Možná by to chtělo udělat anketu mezi zákazníky: Když doma vybalíte nákup se zapáchajícími řízky či nepoživatelným sýrem - vyděsí vás to jako chyba systémová, nebo se vám uleví, protože šlo jen o selhání jednotlivce?

Martin Mařík
reportér týdeníku Ekonom