Tuzemský trh s osobními vozy letos podle Svazu dovozců automobilů čeká stagnace. Počet prvních registrací nových osobních automobilů se během března meziročně snížil o 2,5 procenta, za celé první čtvrtletí však ještě zůstal v plusu (nárůst činí 3,6 procenta). "Znepokojivý je ale hlavně vývoj prvních registrací nákladních automobilů," poznamenal tajemník svazu Pavel Tunkl. Pokles prodeje kamionů totiž obvykle bývá prvním příznakem blížících se ekonomických potíží země. Během prvního čtvrtletí přitom registrace nových nákladních vozidel meziročně klesly o zhruba čtyři procenta.

Nedařilo se ani motocyklům (za první tři měsíce pokles o 3,6 procenta). Na druhou stranu se dobře drží prodej lehkých užitkových vozidel (+6 procent) a nečekaně velký růst zaznamenaly autobusy (+42 procent).

Podle Jana Malého z automobilové divize poradenské firmy PwC tempo prodejů osobních aut bude v následujících měsících pravděpodobně zpomalovat. "Za celý rok ale stále očekávám minimálně kladnou nulu," dodal s tím, že zejména u firem budou ovšem hrát velkou roli zprávy o očekávaném hospodářském vývoji. Čím budou tyto signály lepší, tím více budou podniky ochotné nová auta nakupovat a naopak.

Starší auta jsou nebezpečná

Soukromí zákazníci ale v Česku kupují hlavně ojetá auta. Jejich dovoz se v prvním čtvrtletí snížil o necelá tři procenta. Podle Pavla Tunkla je však velmi znepokojivé, že ustavičně narůstá podíl vozů ve věku nad deset let. Na takto stará vozidla připadá téměř třetina letos dovážených použitých aut. "A to jsou údaje z oficiálních statistik, přičemž neustále dochází k podvodnému omlazování ojetých automobilů, takže skutečnost bude ještě mnohem horší," připomněl Tunkl.

Vozový park v České republice patří k nejstarším v Evropě. Průměrné statistické stáří osobního automobilu v Česku činí téměř čtrnáct let, což je téměř čtyři roky nad průměrem EU. Minulý týden zveřejněná studie společnosti TÜV SÜD uvádí, že skutečně provozovaná auta ve věku nad patnáct let činí asi 31 procent tuzemského vozového parku. Oproti mladším vozidlům sice jezdí mnohem méně, na celkovém množství ujetých kilometrů mají jen asi desetiprocentní podíl, ale na emisích škodlivých látek se podílejí více než z poloviny.

"Z dlouhodobých policejních statistik také vyplývá, že byť mají tato stará vozidla méně nehod, zahyne v nich dvakrát až třikrát více lidí než v moderních," doplnil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Žebříček prodejů nových osobních aut podle jednotlivých modelů stále vede Škoda Octavia před menší Škodou Fabia. Na třetí místo pronikl nošovický Hyundai i30, následují Škoda Yeti, Superb a Hyundai i20. Korejská značka Hyundai vykázala v prvním čtvrtletí růst o 38 procent a stejným tempem rostla i v březnu. Škoda Auto vykázala za celé první čtvrtletí také nárůst, v březnu se však prodej škodovek na domácím trhu meziročně snížil.

Obrovský skok se podařil značce Nissan, jež se dostala z loňského devatenáctého místa na deváté, o což se zasloužil zejména velký úspěch modelu Quasquai, a to především u individuálních zákazníků. Naopak pokračuje propad Fiatu, který je až na osmnáctém místě. Pokles zájmu trvá také v případě značky Opel, nicméně v rámci koncernu GM to kompenzuje značka Chevrolet, která je na vzestupu.

Malá škodovka roste

Pokud jde o třídy, nejúspěšnější je kategorie malých aut (jako je například Fabia); podíl těchto aut dosahuje 25 procent. Příchod nového modelu Škoda Citigo mírně pomohl segmentu minivozů, podíl této v Česku dosud okrajové třídy ze zvýšil ze dvou na 3,7 procenta.

Od počátku roku bylo v Česku registrováno 469 aut typu Škoda Citigo. Záhy jim bude konkurovat i sesterský model VW up!, tuzemské zastoupení značky Seat však o prodeji třetího sourozence, tedy typu Seat Mii, zatím nerozhodlo.

Zajímavé je srovnání vývoje v Česku s jinými státy. Prodej nových osobních automobilů v Německu, které je největším evropským automobilovým trhem, se v letošním prvním čtvrtletí zvýšil o 1,4 procenta, přičemž v samotném březnu stoupl o 3,5 procenta. Rusko vykázalo za první čtvrtletí růst o 19 procent, v samotném březnu činil 13 procent. Naproti tomu ve Francii a Itálii se prodej automobilů v prvním čtvrtletí snížil zhruba o pětinu a ve Španělsku klesl o dvě procenta. Mladoboleslavské automobilce se však zatím daří i na klesajících trzích - například ve Francii zvýšila počet prvních registrací téměř o pětinu, zatímco prodeje tamních domácích automobilek Peugeot, Citroën a Renault se zhruba o čtvrtinu propadly.

Petr Korbel

Související