Zvlněná ostravská dálnice D47 přiměla úředníky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aby začali být přísnější. Úřad chce prodloužit záruční dobu, po kterou budou muset firmy silnice opravit na vlastní náklady. Věří, že tak budou stavaři pečlivější, aby předešli stále častějším reklamacím.

"Připravili jsme zásadní soubor změn, které začínají platit už od letošního roku. Není přece možné, aby dálnice potřebovaly zásadní opravu hned poté, co skončí pětiletá záruční lhůta," řekl HN šéf ŘSD René Poruba.

Nově bude ředitelství například požadovat deset let záruky namísto současných pěti. V Česku je podle údajů ředitelství životnost dálnice kolem šesti let. V sousedním Německu je to přitom patnáct let.

Desetiletá záruční lhůta ale bude podle ředitele Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše diskvalifikovat menší firmy, které by musely mít deset let dost peněz připravených na případné opravy. Samotnou stavbu dálnic by zpřísnění podmínek prý prodražit nemělo.

Při vyhodnocování nabídek bude stát přihlížet z devadesáti procent k nabízené ceně a z deseti procent k délce záruky. Dosud měla cena ještě větší hodnotu. ŘSD už také nehodlá přistupovat na rozhodčí doložky. Případné spory tak nebude řešit Rozhodčí soud při Hospodářské komoře v principu arbitráže, ale státní soudy.

Ředitelství navíc plánuje nepřistupovat na valorizace. Stavby dálnic by proto neměly zdražovat dodatečně kvůli inflaci nebo cenám stavebních prací.

 

Podle nových podmínek se budou muset řídit už firmy, které budou stavět brněnskou D1 nebo D3 v jižních Čechách. ŘSD chce zkusit některé body uplatnit i zpětně. Jedná například o prodloužení záruky u Lochkovského mostu na Pražském okruhu, který má už od zprovoznění problémy s těsnícími sváry.

Novými smlouvami chce ředitelství ušetřit co nejvíce peněz. Letos je na silnice i s dotacemi vyčleněno 40 miliard korun, příští rok to má být méně. Stát chce v letošním roce otevřít 63 kilometrů nových silnic a dálnic.