Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Je jich celkem 17 a kvůli "talíři" na svém hřbetu jsou prakticky nezaměnitelné. Dopravní letouny Boeing vylepšené o devět metrů široký radar hlídají již řadu let nebe nad Evropou a nad regiony, kam země Severoatlantické aliance vysílají své vojáky.

Nyní by část komponentů pro stroje známé pod zkratkou AWACS mohly dodávat české firmy. Alespoň taková je představa ministerstva obrany. Česko se totiž loni přidalo k programu NATO, v rámci něhož tyto letouny operují. Díky tomu začaly jejich radary monitorovat i zdejší vzdušný prostor. Není to ovšem zadarmo - jen letos přispěje český stát do programu 65 miliony korun.

Na oplátku se tím ale podle ministerstva otevírají možnosti pro získání zajímavých zakázek pro domácí průmysl. "V rámci programu máme garantováno, že téměř 100 procent z peněz, které do něj vložíme, se nám vrátí ve formě průmyslové spolupráce," vysvětluje Josef Múčka, ředitel odboru strategického rozvoje.

Jinými slovy, české firmy budou mít nárok získat kontrakty v objemu desítek milionů korun ročně. A to konkrétně od americké společnosti Boeing a mezinárodního konsorcia IAMCO, které odpovídají za údržbu a modernizaci letounů. "Cesta k těmto kontraktům však nebude bezpracná. Bude záležet také na samotných českých firmách, jak dokážou partnerům prezentovat svoje schopnosti. Vzhledem k tradicím a schopnostem našeho průmyslu ale předpokládám, že nebude pro firmy problém najít v programu uplatnění," dodává Múčka.

První vlaštovka

První nástin toho, jak by zapojení českých firem mohlo vypadat, by měl být znám tento čtvrtek, kdy v Praze proběhne zasedání agentury NAPMA, která za program radarových letadel odpovídá. "Konkrétnější jednání mezi českými firmami a zástupci Boeingu či dalších našich partnerů lze pak očekávat koncem letošního roku," říká šéf agentury George Riebling.

Je přitom paradoxní, že zakázky pro české firmy by měl zajistit právě americký Boeing. S touto společností má totiž zdejší letecký průmysl rozpačitou zkušenost - Boeing v letech 1998 až 2004 spoluvlastnil největšího českého výrobce, Aero Vodochody. Nejenže továrna pod ním příliš nevzkvétala, Aero navíc ztratilo během této éry některá tradiční odbytiště.

Podle ministerstva obrany i zástupců leteckého průmyslu by však někdejší zkušenost s Boeingem neměla hrát při domlouvání nových kontraktů roli. "Jsou to dvě nesouměřitelné věci. Tehdy šlo primárně o aktivity Boeingu, zatímco nyní se jedná o projekt, který je zastřešen Severoatlantickou aliancí," říká Zbyněk Hruška, výkonný ředitel Asociace leteckých výrobců. Ohledně přínosu programu je proto optimistický. "Našim firmám se tím otevírají další dveře na zahraniční trhy," dodává.

VIDEO: Letoun Awacs na letecké základně v německém Geilenkirchenu

Vladimír Šnídl, video: Army.cz/Jan Kouba

 

Letouny AWACS (Airborne Warning and Control System) jsou vylepšené stroje Boeing 707. NATO je využívá už 30 let. Foto: Airliners.net

Související