Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Americký "kávový král" Howard Schultz vstává ve čtyři hodiny ráno a uvaří si šálek indonéské kávy. Cestou do práce se zpravidla ještě zastaví na snídani v jedné z kaváren Starbucks a v 6.30 už sedí v kanceláři šéfa této největší světové kavárenské sítě. Podnikavý rodák z newyorského Brooklynu se totiž řídí zásadou, že ranní ptáče dál doskáče. Ne vždy se mu to daří, letos v lednu však ano.

Starbucks Corporation sídlící v americkém Seattlu totiž uzavřela s indickým konglomerátem Tata dohodu o vybudování kavárenského řetězce v druhé nejlidnatější zemi světa. Rozšíří tak svých dosavadních 17 tisíc provozů v 57 zemích světa, včetně Česka, o další podniky na novém výnosném teritoriu. Na rozdíl od hospodářsky "podvyživených" evropských zemí očekává letos Indie růst hrubého domácího produktu o 6,5 procenta, takže vyhlídky kávového tandemu Starbucks-Tata jsou opravdu nadějné.

Osmapadesátiletý Howard Schultz, který svoji první kavárnu otevřel v roce 1985, varuje, že z nových investic není možné okamžitě očekávat velký zisk. Na základě zkušeností z pronikání do Číny, kde má dnes už přes 400 kaváren, vytýká některým investorům že "mají mentalitu zlatokopů". "Myslí si, že každá západní značka proslulá jinde ve světě tam uspěje. Ale mnoho těchto podniků zkrachuje," zdůrazňuje.

Café mocha jde na odbyt

Vedle této velkorysé expanze mohl Howarda Schultze v lednu uspokojit i pohled na dosavadní výsledky podniku Starbucks. Počet zákazníků této sítě v prvním čtvrtletí nynějšího fiskálního roku (říjen-prosinec) stoupl o 10 procent. Tržby se ve stejném období zvedly o 16 procent na 3,44 miliardy dolarů. A čistý zisk vyskočil na 382 milionů dolarů. Pro srovnání: za celý fiskální rok říjen 2010-září 2011 Starbucks vykázal tržby 11,7 miliardy dolarů a čistý zisk se zvedl meziročně o více než 10 procent na 3,4 miliardy dolarů.

Zmíněné první čtvrtletí fiskálního roku bylo podle analytiků nejlepší v celé historii řetězce. A jak napsala agentura Bloomberg, lvím dílem se o to zasloužil sám šéf Howard Schultz. Právě on svojí pověstnou důkladností připravil síť Starbucks na hlavní prodejní sezonu, a to do nejposlednějšího detailu. Například prý věnoval velkou pozornost marketingu a zavedení prodeje nového nízkokalorického druhu kávy - café mocha s kakaem, který se na trhu uchytil téměř okamžitě.

Nyní začíná síť Starbucks s odvážným a riskantním projektem - zkouší, zda by se v kavárnách kromě kávy, čaje a jiných nápojů a jídel nedalo prodávat i pivo a víno. Díky těmto novým produktům v nabídce by se totiž přilákali zákazníci zejména v odpoledním a večerním čase.

Americký list New York Times nicméně napsal, že se zaváděním nových nabídek je kdysi autoritativní šéf Howard Schultz nyní velmi opatrný. Radí se s podřízenými manažery, což se předtím nestávalo. Jaký byl důvod této změny? Když se podnikatel a manažer v lednu 2008 vrátil k přímému řízení Starbucks, prosadil, že se bude prodávat nový druh kávy, který nazval Sorbetto. A začal ho nabízet hned ve 300 kalifornských provozech firmy. Nešel však na odbyt. "Se Sorbettem jsme příliš pospíchali, a byla to moje chyba," přiznal později listu New York Times, což byl výrok na nadměrně sebevědomého muže velmi překvapivý.


Pokračování článku si můžete přečíst v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 9. února, nebo pod odkazem níže:

banner 2