Ruské ministerstvo dopravy navrhlo vládě vydat povolení firmě Holidays Czech Airlines, charterové dceřiné společnosti Českých aerolinií (ČSA), přepravovat kluby Kontinentální hokejové ligy (KHL) po vnitrostátních linkách v Rusku. Uvádí to úterní vydání ruského listu Vedomosti.

Návrh vládního usnesení vypracovalo a odeslalo do meziresortního připomínkové řízení ještě v prosinci ministerstvo dopravy na žádost KHL poté, co loni v září u Jaroslavle zahynul místní hokejový tým Lokomotiv v troskách letounu Jak-42 ruské společnosti Jak-servis.

Rozhodující slovo, zda česká charterová firma zakázaku opravdu získá, bude mít ruská vláda. Jak ale list upozorňuje navzdory souhlasu ministerstva i vedení KHL, tak proti je ministerstvo hospodářského rozvoje i ruští přepravci Aeroflot a Transaero.

Tragédie v Jaroslavli tlačí na zvýšení bezpečí

"Zahraniční občané, kteří hrají v řadě ruských týmů KHL, požadují od vedení ligy, aby leteckou přepravu zajišťovaly výhradně zahraniční letecké společnosti," vysvětlilo ministerstvo. Podle deníku však neupřesnilo, proč vybralo právě Holidays Czech Airlines.

O postavení oficiálního přepravce KHL usiloval Aeroflot, sama KHL jednala i s lotyšskou společností Air Baltic. Aeroflot by sice bezpečnost letů zajistil, ale nabídka byla příliš drahá, zatímco česká firma předložila "zajímavou komerční nabídku", objasnil listu nejmenovaný manažer KHL. Důvody, proč odpadla Air Baltic, neupřesnil.

Zahraniční přepravci smějí přepravovat cestující po vnitrostátních linkách pouze se zvláštním povolením od ruské vlády, ale to až dosud nebylo ani jedinkrát poskytnuto.

S návrhem už nesouhlasí ministerstvo hospodářského rozvoje, a to právě s odvoláním, že v návrhu chybějí kritéria, proč byla vybrána firma Holidays Czech Airlines, jakož i chybí názor ruských přepravců. Tyto dodatečné informace ministerstvo dopravy dosud neposkytlo.

K návrhu se měly vyjádřit další dva úřady, ruští celníci a tajná služba FSB, ale jejich stanoviska se dosud získat nepodařilo. Komentáře se zdržel i zástupce české firmy.

Součást strategie ČSA

Holidays Czech Airlines je zatím přepravcem slovenského účastníka KHL, klubu Lev Poprad. Pokud by vláda návrh schválila, firmě by jako klienti přibylo dalších 22 klubů, včetně 19 ruských týmů.

Ruské letecké společnosti však podle listu nejsou ochotny vpustit konkurenta na svůj trh. Aeroflot je proti návrhu ministerstva dopravy, Transaero argumentuje, že kabotáž je v Rusku zakázána a dělat výjimku nemá smysl, a to tím spíše, že obě letecké společnosti v bezpečnosti přepravy neustupují české firmě.

Holidays Czech Airlines jsou součástí Českého aeroholdingu, jehož dokončení probíhá v těchto měsících. Stát do aeroholdingu vloží akcie Letiště Praha (tedy toho, co zbylo po vyčlenění infrastruktury) a aeroholding si vezme další úvěry na nákup zbylých dceřiných společností ČSA. Nakonec stát do aeroholdingu vloží samotné ČSA.