Až dosud vláda tvrdila, že Česko bude za problémy v dopravních stavbách vracet EU maximálně 11 miliard. Poté, co obdržela závěrečnou zprávu Evropského účetního dvora, je jasné, že suma bude nejméně o 4,5 miliardy vyšší.

„Hrozba je po obdržení konečné zprávy auditu Evropského účetního dvora odhadnuta na 6,3 miliardy korun. Spolu s možným neschválením již realizovaného projektu je celkově ohroženo 15,6 miliardy,“ stojí ve vládním dokumentu. Projektem zpráva míní nedokončenou část severočeské dálnice D8.

Částka 15,6 miliardy nemusí být navíc konečná. Samo ministerstvo dopravy nyní kontroluje další stavby, na které dvůr upozornil.

„Kontrola u silnic bude hotová koncem druhého čtvrtletí letošního roku, na železnici bude hotová koncem tohoto čtvrtletí,“ řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Evropskému účetnímu dvoru na českých projektech vadila pochybná výběrová řízení, neprůhledné navyšování víceprací a fakt, že stavbaři nezapočítávali takzvané méněpráce, tedy věci, na kterých ušetřili, nebo kterénemuseli na rozdíl od plánu dělat.

Evropa také tuzemským silničářům vytknula průtahy, kvůli kterým se dotované úseky nestihnou dokončit.

„Některé náklady se vydávaly neúčelně a problém byl už s přípravou projektů. Se stavbami se začínalo ve chvíli, kdy stát neměl všechny dokumenty k územnímu řízení,“ připustil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.