Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Zatímco výroba osobních automobilů loni v Česku vzrostla o téměř deset procent na zhruba 1,2 milionu kusů, jejich tuzemský prodej se zvýšil jen o 2,4 procenta na 173 tisíc. V prosinci přitom tuzemské registrace nových osobních vozů meziročně o procento poklesly.

Vývoj v Česku je tak v kontrastu s Německem, největším automobilovým trhem v Evropě, který loni zaznamenal růst o devět procent. Zrychlená obměna vozového parku u našich západních sousedů se v Česku tradičně projevila zvýšením dovozu ojetých aut - meziročně o 3,7 procenta na téměř 132 tisíc kusů.

Z vysoké německé poptávky po nových automobilech mohutně těžily české závody Škody i nošovický Hyundai. Naopak výroba v TPCA Kolín poklesla, protože kolínská "trojčata" minivozů Toyota, Peugeot a Citroën jsou určena zejména pro jihoevropské země, které zaznamenávají hospodářské potíže (v Itálii se loni prodej aut propadl o 11 procent a ve Francii o dvě procenta). Navíc v segmentu nejmenších aut houstne konkurence, a to i kvůli zahájení výroby modelů VW up!, Seat Mii a Škoda Citigo v Bratislavě.

Škoda Auto zůstává s velkým náskokem jedničkou na českém trhu. Za loňský rok bylo v Česku poprvé registrováno 53 050 nových osobních škodovek, což představuje podíl ve výši asi 31 procent. Mladoboleslavská automobilka však nesplnila svůj cíl dosáhnout v Česku 33 procent. K tomu by musela výsledek vylepšit o téměř 3500 vozů.

Statistické otazníky

Statistika navíc odráží veškeré úřední první registrace, nikoli jen opravdový prodej zákazníkům za peníze. Do registru se totiž dostávají i vozidla, které automobilka využívá sama, a to zejména jako služební automobily. Kolik jich přesně má, Škoda odmítá zveřejnit.

"Řádově jde o několik stovek nových vozů ročně," naznačuje tiskový mluvčí mladoboleslavské společnosti Jozef Baláž. Podle neoficiálních informací však Škoda v Česku průběžně provozuje asi 1900 služebních, zhruba 150 sponzorských a přibližně 50 novinářských testovacích aut. Tato vozidla firma většinou používá do najetí 20 tisíc kilometrů, pak je prodává. Ročně by tak mohlo jít zhruba o čtyři tisíce nových aut, která registruje sama automobilka.

Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl připomíná, že obdobně to platí také o ostatních značkách, v případě domácí Škody jde ovšem logicky o největší počty.

Celkovou statistiku podle Tunkla příliš nepokřivují ani fiktivně přihlášené automobily, které jsou následně vyvezeny třeba do Německa a v tamních značkových obchodech prodány jako "ojeté". Z globálního pohledu se tento vývoz vyrovnává obdobným dovozem. V případě jednotlivých modelů však může být vliv těchto "jednodenních" registrací výraznější, což nyní platí zejména o bratislavské Škodě Citigo.

"O tento vůz mají značný zájem Němci a Rakušané, protože je levnější než VW up! a přitom jde vlastně o stejné auto," potvrzuje jeden z prodejců, který si přál zůstat v anonymitě. Nejmenší škodovka však zatím figuruje jen v nabídce pro Českou republiku, západoevropští dealeři ji zatím jako nový vůz oficiálně nabízet nemohou. Řeší to tedy reexporty z České republiky.

V prosinci bylo v Česku poprvé registrováno 219 vozů Škoda Citigo, což znamenalo suverénně první místo a 40 procent v segmentu minivozů.

Petr Korbel