Když si čistíte zuby, zastavte tekoucí vodu. Tiskněte vždy oboustranně. Místo spotřebního zboží kupte jako dárek lístek na koncert nebo do divadla. - To jsou jen některá hesla z kampaně Generation Awake (Probuzená generace), kterou na podzim spustila Evropská komise. Jejím cílem je změnit způsob, jakým především mladí lidé zacházejí s přírodními zdroji a konzumují produkty.

Na zahájení akce v Praze dohlížel slovinský eurokomisař pro životní prostředí Janez Potočník. „Jelikož ekonomika má potíže a zdroje se ztenčují, je na čase začít přehodnocovat některé z našich zvyků,“uvedl eurokomisař. Cílem tedy není nižší spotřeba, ale zodpovědnější spotřeba, která bere v potaz i dopad rozhodnutí na životní prostředí jako celek.

Zástupce Evropské komise v Česku připomněl, že materiálová spotřeba na hlavu v EU činí 16 tun za rok, ze šesti tun vznikne odpad a polovina z nich skončí na skládkách, konstatoval komisař.

Podle Potočnika šetrnější způsob výroby a spotřeby posiluje konkurenceschopnost evropské ekonomiky, která již několik měsíců zpomaluje. "Opatrnější využívání zdrojů nejenom pomáhá ochránit životní prostředí, ale šetří peníze a snižuje podnikové náklady," myslí si Potočnik. Navíc celý sektor udržitelných produktů prý stimuluje trh s inovacemi, a tím vytváří další pracovní místa.

Problém se stěhováním

"Některé zdroje jsou již dnes pod velkým tlakem – například ryby, dřevo, pitná voda, vzácné kovy a další.  Pokud nechceme, aby se v budoucnosti tyto i jiné zdroje vyčerpaly, musíme je začít již dnes využívat zodpovědně," uvádí se v oficiálním materiálech ke kampani.

Potočnik připustil, že jedním z příkladů plýtvání se zdroji je i stěhování Evropského parlamentu z Bruselu do Štrasburku každý měsíc, což podle odhadů stojí až šest miliard ročně. Zároveň ale dodal, že to má své opodstatněné, nejen politické důvody.

Několikaměsíční kampaň má motivovat především generaci mladých lidí, proto jsou jako hlavní komunikační kanály použity webové stránky, profil na Facebooku a videoklipy na serveru YouTube. Spot si za necelé dva měsíce pustilo téměř 10 tisíc lidí. "I naše zdroje na kampaň jsou omezené, snažíme se s nimi ale získat veřejnou pozornost," doplnil Potočnik.

Hlavními postavami Generation Awake je trojice nákupních tašek, které ukazují, jak se v každodenním životě rozhodovat jako chytrý spotřebitel, jak produkovat co nejméně odpadu a jak malými změnami v nákupních zvyklostech pomoct planetě.

"Apeluji na obyvatele celé Evropy, aby se při nakupování zamysleli. Všichni totiž stojíme o jedno - abychom měli v budoucnu kvalitní a spokojený život. Proto je nutné přemýšlet nad vlivem našich rozhodnutí na přírodní zdroje," dodal Potočnik.

Návštěva Ostravy

Po jednodenní návštěvě v Praze se eurokomisař přesunul do Ostravy, kde se zúčastnil slavnostního spuštění nového filtru hutě ArcelorMittal, který má snížit emise prachu až o 270 tun ročně.

Přesto právě v Moravskoslezském kraji panuje dlouhodobě nejhorší kvalita vzduchu v Česku. Lidem se v regionu dýchá špatně mimo jiné i kvůli továrnám z Polska, které mají niží limity. "Budeme klást větší důraz na přeshraniční efekt. Tedy jakým způsobem se emise přelévají z jednoho státu do druhého," řekl Potočnik.


FOTOGALERIE: Eurokomisař Janez Potočnik v Praze při zahájení kampaně Generation Awake

VIDEO: Podívejte se na oficiální videoklip ke kampani Generation Awake.

Generation Awake (CS) Resource Efficiency campaign

některé zdroje již dnes pod velkým tlakem – například ryby, dřevo, pitná voda, vzácné kovy a další.  Pokud nechceme, aby se v budoucnosti tyto i jiné zdroje nevyčerpaly, musíme je začít již dnes využívat zodpovědně