Nejvíce dovážené ojetiny

Škoda - 17 819 kusů (meziroční změna: + 13 %)
Ford - 14 602 kusů (+ 3 %)
Volkswagen - 12 319 kusů (+ 8  %)
Peugeot - 8 242 kusů (+ 2 %)
Renault - 7 138 kusů (– 7 %)


Pozn.: Údaje za za tři čtvrtletí roku 2011 v kusech.

Zdroj: Svaz dovozců automobilů

Celkový počet vozů značky Škoda na českých silnicích letos roste, přestože v předchozích letech kvůli masovému odhlašování přestárlých „stovek“ a „stodvacítek“ soustavně klesal. Ke zvýšení počtu aut s okřídleným šípem na českých silnicích však nepřispívá jen prodej nových. Značka Škoda totiž v letošním roce výrazně vede i v dovozu ojetých vozů do Česka.

Během prvních tří čtvrtletí se do země vrátilo skoro 18 tisíc škodovek, což znamená meziroční nárůst o 13 procent. Podle údajů Svazu dovozců automobilů činil prodej nových osobních vozů značky Škoda do konce září 38 700 kusů. Z provozu jich bylo ve stejném období trvale vyřazeno jen asi 50 tisíc.

Ještě loni přitom počet vyřazených vozů Škoda mírně převyšoval součet nových a dovezených. A v roce 2009 majitelé odhlásili asi 120 tisíc škodovek, což zhruba o 50 tisíc kusů převýšilo první registrace nových a dovezených.

Tato změna ukazuje, že z registru tehdy ve velkém mizely přestárlé škodovky ze 60. až 80. let, jejichž majitelé ale často chtěli zase škodovku. V roce 2010 se tak Škoda poprvé vyšvihla do čela žebříčku dovážených ojetých osobních aut, jemuž předtím léta kraloval Ford.

Škodovka je v cizině levnější

Češi hledají v zahraničí zejména zachovalé modely Octavia, Fabia a Superb, především ve věku 5 až 10 let. Poptávka ale stále existuje i po ojetých vozech typu Felicia, které dosud zůstávají nejrozšířenějším automobilem v Česku. Škodovek ve věkové kategorii 10 až 15 let se letos do konce září dovezlo přes pět tisíc, a k tomu 120 aut starších 15 let.

Jak uvádí ředitel nákupu autobazaru Auto ESA Tomáš Svoboda, ceny použitých škodovek bývají v zahraničí nižší než v České republice, zatímco u ostatních srovnatelných ojetých aut není většinou znát žádný rozdíl. Je to hlavně tím, že u nás ceny vozů domácí značky klesají ve srovnání s ostatními pomaleji, tak jako si v Německu déle drží hodnotu ojeté automobily BMW a Mercedes.

Tento rozdíl v poklesu ceny ojetých škodovek asi zůstane i v budoucnu, přestože vozy Škoda již nejsou ani v západní Evropě vnímané jako druhořadé.

Celkově se letošní dovoz ojetých aut meziročně zvýšil o dvě procenta na téměř 100 tisíc kusů, z čehož byla třetina vozů starších 10 let.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyjde ve čtvrtek 3. listopadu.

banner 2

Související