Čínský letecký dopravce China Eastern Airlines oznámil v noci na úterý, že ruší objednávku 24 letadel typu Boeing 787 Dreamliner kvůli prodlevě v jejich dodávce. Americký výrobce poté připustil podle agentury Reuters, že se dá výhledově očekávat i další rušení objednávek.

Čínská letecká společnost ovšem dala najevo, že místo toho je připravena utratit 3,3 miliardy dolarů (skoro 60 miliard Kč) za 45 nových boeingů 737. Má také v úmyslu si objednat za 2,5 miliard dolarů 15 Airbusů A330, které by měly být dodány v letech 2013 až 2015.

Podle Alexe Hamiltona, generálního ředitele EarlyBirdCapital, letecká společnost China Eastern Airlines využívá zpoždění jako výmluvu a zároveň upozorňuje na agresivní cenovou politiku konkurečního Airbusu.

Novější letouny, které chtějí čínské aerolinky koupit, nejsou přímou náhradou za širší boeingy 787 Dreamliner, kdežto právě Airbus A330 má rozměry většího boeingu a je považován za jeho konkurenci.

Informace o zrušení dodávky nové vlajkové lodě amerického výrobce letadel vyvolaly určitou nervozitu na asijském leteckém trhu.

Boeing si ve svém prohlášení nejprve pospíšil s ubezpečením, že další odvolávání dreamlinerů v Číně nenásleduje. "Ostatní čínské letecké společnosti zachovávají závazek k 787," uvedlo zastoupení americké firmy v Pekingu.

Poté ale viceprezident marketingové divize Boeingu Randy Tinseth připustil, že s přibývajícím množstvím objednávek a s tím, jak bude moci firma stále hůře splňovat očekávání klientů o včasných dodávkách, tak se budou objednávky zase rušit.

Agentura Reuters oslovila také australskou společnost Qantas a také firmu Air New Zealand, které rovněž potvrdily, že nemají v úmyslu se vzdát objednávky nových letounů, které jsou z velké části vyrobeny z karbonových vláken a dalších kompozitních materiálů místo hliníku. Jsou tak lehčí a podle výrobce mají o pětinu nižší spotřebu paliva než jiná středně velká letadla.

Před necelým měsícem Boeing slavnostně předal japonským aerolinkám All Nippon Airways (ANA) vůbec první dvoumotorový letoun 787 Dreamliner.