Ministr dopravy Pavel Dobeš odmítl nabídku soukromého dopravce RegioJet na převzetí rychlíkové dopravy na trati Praha–Brno–Břeclav. Na úterním setkání s novináři to uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

Soukromý dopravce zájem o provoz na trati oznámil koncem minulého měsíce s tím, že vlastní provoz by zahájil v prosinci roku 2012. Na rozdíl od Českých drah zde chtěl provozovat dopravu bez státních dotací.

Podle ministerstva převzetí trati ze strany RegioJetu brání především skutečnost, že trať mezi Prahou a Břeclaví je významný mezinárodní tah. RegioJet by tak musel České dráhy nahradit nejen v úseku mezi hlavním městem a rakouskými hranicemi, ale na celé délce tras mezinárodních rychlíků, které chce od národního dopravce převzít.

Podle Jančury už jeho společnost s německými a rakouskými dopravci jedná. Nejdříve ale potřebuje mít od ministerstva přidělené časové sloty na průjezd českým územím. Pokud by ministerstvo dopravy na návrh RegioJetu přistoupilo, stát by tak ušetřil až 100 milionů korun, kterými nyní Českým drahám dorovnává ztrátu z provozování rychlíkových spojů na této trati.

Podle analýz ministerstva dopravy ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, je trať Praha-Ostrava. Vstupu dalších firem na železnici podle úřadu brání také desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Argument ministerstva týkající se nevyhnutelnosti dotací odmítl Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Student Agency, která RegioJet provozuje.

Společnost má podle něj kalkulace, ze kterých vyplývá, že provoz na trati Praha–Brno–Břeclav by mohl být za určitých okolností ziskový. Především by podle Ondrůje bylo potřeba, aby se zde nacházel pouze jeden dopravce. Dva konkurující si dopravci by se na této trati údajně neuživili.