Ceny za »garden party«

Botanická zahrada v Troji
- Viniční domek a přilehlé terasy 3000 korun/hod.
- Pivoňková louka 8000 korun/hod.
- Skleník Fata Morgana 15 000 korun/hod.

Zahrada hotelu Kempinski v Praze
- Prezentace firemního produktu 75 000 korun/den.
- Výhradní pronájem minimálně 130 000 korun/den.

Zahrada hotelu The Augustine v Praze
- Bez občerstvení minimálně 85 tisíc korun/den.
- Nápoje a jídlo na osobu minimálně 1000 korun.

Botanicus v Ostré u Lysé nad Labem
- Hodovní síň 3000 korun/4 hod.
- Výhradní pronájem Historického centra a zahrad 70 000 korun/den.

15 tisíc korun
Na tolik vyjde hodinový pronájem skleníku Fata Morgana.

Velmi slušně vydělává i zahrada krumlovského zámku, i když se na ní žádné garden party nekonají.

Rostoucí zájem o pořádání firemních či soukromých oslav a večírků v přírodním prostředí - takzvaných garden party - se od letošního jara šíří Českem jako tsunami. A majitelům zahrad přináší docela slušný zisk. Zejména pak, když je jejich zahrada v centru města s dobrou dostupností a na atraktivním místě.

Například Botanická zahrada hlavního města Prahy loni vydělala na pronájmu svých prostor jeden milion korun. Kdo na jejích viničních terasách sledoval za teplého letního večera se sklenkou vína a cimbálovkou, jak se Praha propadá do tmy a hned za několik okamžiků se opět rozzáří řetězcem světelných perel, určitě zatoužil si zážitek zopakovat.

»Počítáme, že prostřednictvím firemních akcí zviditelníme i samotnou zahradu,« uvádí Věra Bidlová, zástupkyně ředitele Botanické zahrady v Troji.

Samozřejmě finanční příspěvek, který takto získají, je důležitý, ale popularizace areálu touto formou také. I proto tu mají služby propracované do detailu a snaží se svým klientům poskytnout co největší komfort.

Lze zažít i tropickou bouři

Zájemci si například mohou pronajmout jakoukoli část venkovních expozic, ale i třeba tropický skleník Fata Morgana, který se těší velké oblibě hlavně v zimě.

Na jaře a v létě je atraktivní Japonská zahrada, Pivoňková louka nebo rozkvetlé kaktusy Severoamerické polopouště.

Teď v létě a na podzim je zájem hlavně o vinici, degustační sklep místních vín a kapli svaté Kláry, která se hodí jak pro firemní večírky, tak i svatby.

»Na vinici je možné objednat si i komentovanou prohlídku sklepa s ochutnávkou místních vín. Zajišťujeme i sommeliérské služby a pro firemní akce poskytneme veškerý servis, jako je například ozvučení a osvětlení. Klientům doporučíme i vhodný catering a hudbu,« vyjmenovává Bidlová.

Svatební obřad v botanické zahradě vyjde zhruba na osm tisíc korun bez ohledu na to, zda zájemce zvolí barokní kapličku, nebo rozlehlé trávníkové plochy uvnitř areálu.

Pronájem skleníku Fata Morgana je dražší. Za hodinu se platí patnáct tisíc korun. »Ale jde o unikátní prostředí s osvětleným vodopádem a jako bonus i s tropickou bouří,« dodává Bidlová.

Pronájem viničního domku s vinotékou činí mimo otevírací dobu 500 korun za hodinu. Botanická zahrada v pražské Troji se komerčnímu využití otevřela poprvé v létě 2004. Od té doby roste zájem o pronájem jejích prostor, letos až neuvěřitelně.

»Ve srovnání s rokem 2010 stouply letos výnosy z vedlejší hospodářské činnosti více než dvojnásobně,« chlubí se oprávněně zástupkyně ředitele.

Manažeři, kteří se dostanou na firemní večírek do botanické zahrady, by do těchto prostor běžně určitě nezavítali. Ani na to nemají čas. Ovšem když prostřednictvím garden party kouzlo zahrady objeví, rozšíří její klientelu. Ať už jako běžní návštěvníci či »chodící reklama« v solventních kruzích.

Svatba jako z amerického filmu

Stejnou ideou se řídí i v Botanické zahradě a Arboretu v Brně. Ovšem za Trojou pokulhávají, sňatky pořádají teprve od loňska.

»Na svatbách se setkávám s některými Brňany, kteří ani nevěděli, že takový kus krásné přírody uprostřed Brna existuje,« tvrdí vedoucí zahrady Tomáš Koloušek.

Za tři hodiny zaplatí svatebčané pět tisíc korun. Za rok si pověstné »ano« řeklo uprostřed zeleně jako v americké love story šestnáct párů, což znamená výdělek 80 tisíc korun. Vedení zahrady pak tyto peníze využívá pro opravy v areálu.

»Jsme výukové a účelové zařízení Mendelovy univerzity, ale řekli jsme si, proč při zachování zahradního skvostu nemít z pronájmu i určitý zisk,« přiznává vedoucí zahrady Koloušek.

Naopak firma Botanicus zabývající se výrobou přírodní kosmetiky otevřela brány svých zahrad v Ostré u Lysé nad Labem komerci již před deseti lety. Pořádá historické slavnosti, divadelní představení a nebrání se ani pronájmům.

Z celkových 50 hektarů je zájemcům k dispozici asi jen pět, přesto do firemní kasy přinesou přibližně 250 tisíc korun ročně.

»To je zhruba 0,35 procenta našeho obratu. Tedy je jasné, že jde jen o doplňkovou činnost. Ročně u nás proběhne tak deset svateb a pět menších firemních akcí,« vypočítává Jan Hradecký, spolumajitel firmy Botanicus.

Největší zájem je o Klášterní zahradu inspirovanou středověkem a o pozemky související s Historickým centrem. Za svatbu v zahradách společnosti Botanicus, a tedy mezi bylinkami a léčivými rostlinami, zaplatí klient pět tisíc korun. Hodovní síň na čtyři hodiny pak zájemce přijde na tři tisíce, přičemž výhradní pronájem areálu Historického centra a zahrad stojí kolem 70 tisíc korun.

»Pronájem poskytujeme pouze v případě, že to neomezí běžný provoz pro ostatní návštěvníky,« dodává Jan Hradecký.

Zlatý důl pro hotel

I hotely, které mají to štěstí, že v jejich majetku je zahrada, musejí dbát o klid ubytovaných klientů. Proto pronájem zahrad pro hlučnější akce časově omezují.

Na druhou stranu však mnohem lépe než jiní vlastníci zahrad umějí zúročit výjimečné venkovní prostory.

A nejde jen o to, že se šance posedět v klidu a v zeleni uprostřed města odráží v ceně ubytování.

Peter Knoll, generální ředitel hotelu Kempinski v pražské Hybernské ulici, dokonce přiznává, že dvůr a zahrada o rozloze 1800 metrů čtverečních byly jedním z důvodů, proč se developer rozhodl přeměnit budovu v centru města na hotel.

Úpravě dvora se věnovali angličtí a čeští architekti i designéři. Pražané si možná pamatují, že vzrostlé stromy stěhoval do vnitrobloku v roce 2008 vrtulník.

Rekonstrukce budovy stála 300 milionů korun a úprava zahrady deset milionů. Tomu odpovídá i výsledek.

»Osobně považuji zahradu za dominantní prvek hotelu, který láká k ubytování i k oslavám, svatbám či firemním barbecue místních i nadnárodních společností,« vysvětluje Peter Knoll.

Pokud má některá firma zájem využít zahradu pro představení svého nového výrobku, třeba automobilu, účtuje si hotel za pronájem místa k prezentaci produktu 75 tisíc korun denně. Výhradní pronájem zahrady na soukromou akci vyjde minimálně na 130 tisíc.

Na nezájem si přesto nelze stěžovat. Letos v zahradních prostorách hotelu Kempinski například představila svoji novou módní kolekci a logo Beáta Rajská a v září tu bude oficiálně ukončena akce módních návrhářů Prague Fashion Weekend.

»V současné době se zabýváme tím, jak využít zahradu i v zimě. Jednáme o několika akcích včetně výstavy ledových soch, provozování ice baru nebo vánočního trhu de luxe. Ale to prozrazuji už nápady, nad kterými teprve přemýšlíme,« upřesňuje Peter Knoll.

Praha skoro jako Řím

Pražská zahrada v Hybernské ulici je bezesporu jedničkou mezi všemi venkovními prostorami hotelového řetězce Kempinski ve světě.

V české metropoli je jejím možným konkurentem především společnost Rocco Forte, která v Praze vlastní hotel The Augustine se zahradou a dvorem. Tato síť má ovšem tu nejkrásnější hotelovou zahradu v Římě.

»Hotel De Russie ležící v srdci věčného města mezi náměstíčky Piazza del Popolo a Piazza di Spagna nabízí rozsáhlé terasovité zahrady, které jsou oázou klidu oceňovanou všemi návštěvníky. Navíc nabízejí i zajímavý výhled,« uvádí Jodi Mastersonová, obchodní ředitelka hotelu The Augustine v Praze.

A právě po zkušenostech v Itálii hledala společnost Rocco Forte podobné prostory i v české metropoli. Z reakcí hostů soudí, že i pražská hotelová zahrada je výborným doplňkem nabízených služeb.

»Zahradu dnes využívají podnikatelé pro soukromé i firemní akce. Prostory jsou ideální pro venkovní večeře a cocktailové party až pro 400 lidí,« zdůrazňuje Jodi Mastersonová.

Hotel si účtuje při takových akcích od jednoho tisíce korun na osobu za nápoje a jídlo. Exkluzivní pronájem zahrady bez občerstvení vyjde minimálně na 85 tisíc korun.

Miliony pro památkáře

Mediálně nejznámější je naopak zámecká zahrada v Českém Krumlově. Žádné firemní akce se na ní ovšem nekonají. Zato se už roky vedou odborné i laické diskuse o divadelním otáčivém hledišti, které se nachází právě v areálu zahrady a údajně ohrožuje existenci Krumlova na seznamu UNESCO.

Památkáři chtějí takzvanou točnu zbourat, herci i představitelé města a kraje jsou proti. Podle toho, jak se střídají ministři kultury, se váhy převažují tu na jednu, tu na druhou stranu.

Zcela v pozadí zatím zůstává finanční profit, který památkáři z divadelního provozu inkasují. Neradi částky zveřejňují, i když se dá říci, že zahrada krumlovského zámku velmi slušně vydělává.

»Za letní pronájem platíme památkářům ročně 2,1 milionu korun,« vypočítává Jiří Šesták, ředitel Jihočeského divadla.

Zdaleka to ovšem nejsou všechny peníze, které zahrada přináší. Přestože je amfiteátr mimo bytovou zástavbu, odvádějí divadelníci ještě krumlovské radnici na základě vyhlášky o provozování kulturních akcí po 22. hodině deset procent z hrubých tržeb. Za tři letní měsíce to dělá 2,75 milionu korun.

Tak proč se památkáři brání divadelníkům? Kromě argumentu UNESCO si stěžují i na nevhodné chování návštěvníků otáčivého hlediště v zahradě. Cesty v zámeckém parku totiž nelze obehnat provazy, jako je tomu u prohlídkových tras v památkově chráněném objektu.

Otevřete zahradu hostům

Naopak management botanické zahrady v Troji dobře ví, že ke klientům musí být maximálně vstřícný, chce-li vydělat.

»Kromě Japonské zahrady mohou lidé vstupovat na trávníky, povalovat se po nich a používat je k piknikům. Dokonce půjčujeme i deky,« láká návštěvníky Věra Bidlová, zástupkyně ředitele Botanické zahrady.

Jedním z klientů, který využil trojskou vinici k firemní akci, byla i advokátní kancelář bpv Braun Partners. Zakladatel společnosti Arthur Braun tvrdí, že na malebné prostředí nad Prahou rád vzpomíná on i jím pozvaní hosté.

»Hlavně přátelé ze zahraničí byli uneseni. Restaurace a bary či plovoucí lodě patří k tradičním místům pro firemní akce, ale Botanická zahrada v Troji je neokoukaná a tím i atraktivní,« míní Arthur Braun.

Garden party v českém byznys prostředí teprve zapouštějí kořeny. Příklady, jak finančně využít »neužitečné« okrasné zahrady, ukazují, že majitelé a správci zahrad by neměli lenošit ve stínu svých stromů. Tam, kde se nesmí šlapat na trávu, si šlapou po financích.

Marcela Honsová


Botanická zahrada v pražské Troji nabízí hned několik míst pro party. Jedním z nich jsou i viniční terasy poblíž kaple svaté Kláry. Foto: Archiv

Japonská zahrada v pražské Troji, která je jedním z míst pro pořádání večírků. Botanická zahrada na nich profituje i tím, že celému jejímu areálu dělají dobrou reklamu. Foto: Archiv

Zahrada hotelu Kempinski, jejíž rekonstrukce vyšla na deset milionů korun, patří k těm nejkrásnějším v centru Prahy. Foto: Archiv

Exkluzivní pronájem zahrady pražského hotelu The Augustine vyjde minimálně na 85 tisíc korun. Foto: Archiv

Související