Skandál odstartovaný zjištěním, že britský bulvární list News of the World nelegálně odposlouchával tisíce lidí včetně prominentů, plnil stránky novin.

Většina českých podnikatelů a manažerů, se kterými jsem o tom mluvil, vnímá britské mediální hemžení okrajově. To logicky vyplývá z toho, že u nás jsou firmy a jejich šéfové (zatím) zcela mimo zájem bulváru.

Pokud nenabídnete kuriozitu typu manažerská smlouva Aleše Hušáka nebo nezpůsobíte kalamitu ohrožující lidi na zdraví, máte pramalou šanci »konkurovat« na stránkách bulvárních deníků hvězdičkám českého »šoubyznysu«.

V Británii, Mekce bulváru, má firemní manažer šance »prosadit se« osobními poklesky do těchto médií o něco větší, ale oproti politikům a takzvaným celebritám může být i tam poměrně v klidu.

Mediálním prostorem, ze kterého firmám hrozí opravdové problémy, je dnes internet. Ten se svými diskusními fóry, blogy a sociálními sítěmi představuje jeden velký bulvár s miliony reportérů. A co hůř, tito »novináři« jsou pod daleko menší společenskou kontrolou.

O tom, že negativní recenze mohou snížit prodej zboží či poškodit image značky, se přesvědčila řada firem. Stejně tak se mnozí se zlou potázali, když se snažili nešťastně zasáhnout proti hlasu »internetového lidu« nebo chtěli internet zneužít proti konkurenci.

Problém je, že fenomén internetu se stále vyvíjí (a nevíme úplně přesně kam) a firmy ho udýchaně dobíhají. Je to často takový malý střet civilizací. Manažeři jsou zvyklí mít věci pod kontrolou, ale internet je všechno jiné jen ne pod kontrolou.

Při sledování britských potíží s bulvárem si můžeme užívat role nezúčastněného diváka. Je ale dobré se připomenout, že v tomto ohledu máme také svůj trn v patě.

Václav Pavelka
Managing Partner společnosti Native PR

Související