Senát nechce zavést odpovědnost provozovatele za vozidlo, což má vyřešit poukazování na osobu blízkou při spáchání některých přestupků. Úprava má podle senátorů závažné právní vady. Novelu silničního zákona s návrhem na vypuštění těchto ustanovení v pátek horní komora vrátila k rozhodnutí sněmovně.

Předloha také zvyšuje až na výjimky věk pro řízení silných motocyklů na 24 let. Zamezí rovněž tomu, aby občané v Evropské unii měli více řidičských průkazů.

Provozovatel automobilu by podle sněmovní verze novely musel zajistit, aby jeho řidič dodržoval předpisy. Jinak spáchá správní delikt, za který by hrozila až desetitisícová pokuta, ač bez bodového postihu. Postih bude vždy nižší, než který by hrozil za spáchaný přestupek, přesvědčoval senátory ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Úprava by se vztahovala na přestupky zachycené automatickým radarem a na nedovolené zastavení.

 

Provozovatel ale podle zpravodaje tisku Karla Korytáře (ČSSD) nemůže zajistit, aby řidič dodržel předpisy. "Nelze po něm požadovat, aby nesl odpovědnost za protiprávní jednání jiných osob," uvedl. Úřady se úpravou nebudou muset snažit zjistit skutečného pachatele, ustanovení by bylo navíc možné obcházet, dodal.

 

Do novely by se naopak měla podle návrhu senátu dostat práva přednosti v jízdě na přechodech pro chodce pro vozidla záchranného systému, pokud jedou se zapnutým majákem. Žádala o to dopravní policie.

Z nově navrhovaného pravidla řízení silných motocyklů od 24 let novela vyjímá motoristy, kteří už mají dvouletou zkušenost s řízením slabších strojů. Tito řidiči by mohli řídit silný stroj od 20 let. Změna by se měla týkat motocyklů s výkonem nad 35 kilowattů. U motocyklů do 35 kilowattů se věková hranice pro získání oprávnění posune ze 17 na 18 let.

České úřady by také mohly podle novely od příštího roku kontrolovat, jestli žadatel o řidičský průkaz už nějaký nemá, nebo zda mu řidičské oprávnění neodejmuly úřady jiného členského státu EU. Úprava má zamezit takzvané "řidičákové turistice".