Co čtou čeští manažeři

Která kniha vás v poslední době zaujala?

Milan Hejl
řídící partner AMI Communications

Real leaders don't do Powerpoint (Skuteční vůdcové nedělají PowerPointové prezentace - pozn. red.) od Christophera Witta. Dobré čtení pro každého, kdo nechce za řečnickým pultíkem jen zabít čas.

Pavel Řehák
generální ředitel České pojišťovny

Kniha Sun C'ua The Art of War (Umění války - pozn. red.). Je to klasické literární dílo staré Číny. Strategické řízení bitvy má mnoho společného s řízením změny ve firmě.

Jan Holásek
zakládající partner advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners

Kniha Marka Kudzbela Bata: The Business Miracle (Baťa: Obchodní zázrak - pozn. red.). Utvrdila mě v přesvědčení, že v podnikání se nemůžeme na věci okolo sebe dívat pouze ekonomickým pohledem.

Monika Horníková
generální ředitelka společnosti GlaxoSmithKline

The New Leaders (Noví lídři - pozn. red.) od Daniela Golemana. Věnuje se praktickému umění vůdcovství a vysvětluje důležitost i sílu emoční inteligence. Pouze emočně zdatní šéfové dokážou vytvářet podmínky pro změnu, která je naším denním chlebem.

Ĺubomír Bratko
výkonný ředitel Unilever ČR

Handbook for the positive revolution (Příručka pro pozitivní revoluci - pozn. red.) od Edwarda de Bono jsem četl již před lety, ale často se k ní vracím. Pozitivní revoluce se nezaměřuje na přemožení nepřítele silou, vítězství je dosaženo prostě tím, že jste lepší než ten druhý.

Před krizí se podnikatelé a manažeři soustředili na ekonomické výsledky a obchodní strategie maximalizující zisk. Dnes je však zajímají spíše psychologické aspekty jejich práce a snaží se lépe pochopit smysl svého konání.

Na tuto změnu upozorňuje i hlavní makroekonomický stratég ČSOB Tomáš Sedláček v předmluvě ke knize Freda Kofmana Vědomý business.

Kniha vzbudila tak velký zájem, že ji od letošního roku nakladatelství Portál nabízí i v audio verzi. Návodů na to, jak dosáhnout kariérních úspěchů, jsou plná knihkupectví. Nezřídka se však stává, že čtenáře zklamou.

»Když se něco takového přežene, bývá z toho pelmel laciných fastfoodových mouder. Když se to naopak podcení, bývá z toho plytká braková literatura typu "pomoz si sám",« píše Sedláček. Knize Vědomý business se však podle něho daří mezi těmito dvěma nebezpečími proplout.

Tajemství inovací Steva Jobse

Květnová novinka nakladatelství Computer Press by zase mohla zajímat ty, kteří se chtějí učit od mistrů. Jmenuje se Tajemství inovací Steva Jobse.

Autor Carmine Gallo v ní analyzuje chování a postupy šéfa informačně technologické společnosti Apple - muže, jenž je v oblasti inovací nekorunovaným králem.

Svá zjištění pak Gallo shrnuje do sedmi zásad. Jednou z nich je například rada: Prodávejte sny, neprodávejte výrobky.

Gallovi přitom nejde jen o to čtenářům vysvětlit, jak přemýšlí a pracuje Steve Jobs. Jeho cílem je vysvětlit jim to tak, aby byli Jobsovy postupy schopni sami používat.

Jak prokouknout druhé lidi

Další zajímavostí současného českého knižního trhu je světový bestseller, který u nás vydalo nakladatelství Grada pod názvem Jak prokouknout druhé lidi.

Odborník na neverbální chování Navarro ve své knize vysvětluje, co o sobě lidé nechtěně prozrazují řečí těla. On sám svá zjištění, která vtělil do této příručky, používal při vyšetřování vražd či jiných zločinů.

Ve spolupráci s profesorem managementu na Jihofloridské univerzitě Marvinem Karlinsem však knihu sepsal tak, aby ji mohli využít i lidé, kteří pracují s méně sociopatickými jedinci - tedy podnikatelé a manažeři.

Kniha popisuje signály, které naznačují, že to, co člověk říká, nemusí být tak docela pravda.

To se samozřejmě hodí nejen při výslechu podezřelého z vraždy, ale třeba i u přijímacích pohovorů či při obchodních jednáních.


Následuje výběr knižních novinek doporučených agenturou Bloomberg a týdeníkem Ekonom.

Související