Je to 66 velmi špatných zpráv, které paradoxně přinesly jeden dobrý výsledek. Letos v červnu zemřelo na českých silnicích 66 lidí. Jde ovšem o nejpříznivější číslo za dané období v posledních dvaceti letech. A podobné výsledky přinášejí i další statistiky. Před deseti lety překročil počet mrtvých za rok hodnotu 1300 lidí, vloni to bylo 753.

Přestože policie nenaplnila svůj cíl, když v roce 2002 prohlásila, že počet mrtvých srazí na polovinu, tedy na zhruba 650 lidí, jde o nejlepší výsledek za poslední půlstoletí. Také křivka s počtem nehod pod vlivem alkoholu klesá od roku 2006 strměji než dříve. 

Změna v myšlení řidičů

Kromě bezpečnějších aut je za nižším počtem úmrtí a nehod pod vlivem alkoholu podle policistů a odborníků na bezpečnost v dopravě i změna myšlení řidičů. Způsobila ji hrozba zákazu řízení po nasčítání dvanácti bodů. „Když se podíváme na průběžné vyhodnocování, je zřejmé, že 80 procent trestaných řidičů se už přestupku nedopustí. Bodový systém má svůj výrazný výchovný efekt,“ říká ředitel dopravní policie Leoš Tržil.


A s tím souhlasí i experti z Ústředního automotoklubu. „Bodový systém zavedla i většina ostatních evropských zemí, v řadě z nich funguje déle než u nás. Nikde od něj neupustili, což dokládá jeho správnost,“ upozorňuje mluvčí automotoklubu Igor Sirota. Body dostávají kromě Čechů také řidiči v Polsku, Maďarsku, Slovinsku, Velké Británii, Španělsku, Rakousku, Německu nebo Irsku. V Lucembursku platí jen pro začátečníky.

Aktuálně nesmí kvůli bodům na silnici více než 30 tisíc českých řidičů, nejvíce v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Přes 650 tisíc má na kontě alespoň jeden bod. V přepočtu je to každý desátý registrovaný řidič.


bodov syst m ihned

 

Jak se změní bodový systém od letošního srpna?  A kolik řidičů využije při možnost odečtení bodů prostřednictvím školení? To vše se dočtete v pátečním vydání Hospdodářských novin.