Ačkoli odborníci sázeli na to, že letecký průmysl není jen o souboji gigantů Airbus a Boeing, zprávy z pařížského aerosalonu zatím naznačují opak. Obě firmy oznámily uzavřené zakázky a opce na nákup letadel dohromady za zhruba 25 miliard dolarů (přes 420 miliard Kč). Zatím si však stojí lépe Airbus.

Ten získal již kontrakty za více než 15 miliard, když 60 objednávek na jeho zmodernizovaný model A320 s přídomkem neo, si za 5,1 miliard dolarů objednal americký koncern General Electric (GE). Dalších 30 letadel si pak za 2,4 miliardy dolarů měly objednat skandinávské aerolinie. Katalogová cena A320neo činí asi 600 milionů dolarů (zhruba 10,2 miliardy Kč).

V úterý ráno firma uvedla, že má zájmece na více než 500 nových letounů A320 a kromě toho i přes 100 objednávek na A320neo. "Modernizovaný letoun Airbusu zájemce zaujal svou úsporností, dle firmy má svým provozovatelům díky efektivnějším motorům uspořit až 15 % nákladů na pohonné hmoty," upozornil Jan Veselý z Fio Banky.

Airbus

"Řekl bych podle toho, co se proslýchá a jaké se objevují zprávy, že (A320)neo bude mít tento týden velký úspěch a zároveň velkou výzvou pro Boeing, aby něco podnikl. Nemůže ale dělat nic," ohodnotil výhled obou firem Henri Courpron, výkonný ředitel Mezinárodní finanční leasingové korporace (ILFC), která je největší leasingovou společností letadel na světě.

Airbus čeká obří zakázky

Štastné dny Airbusu na aerosalonu navíc zřejmě nekončí. Indická nízkonákladová společnost IndiGo podle zdrojů agentury Reuters asi potvrdí historickou zakázku na 180 letadel Airbus v katalogové ceně 16 miliard dolarů (asi 271 miliard Kč).

Oznámení prý učiní ve středu na aerosalonu u Paříže. Zakázka byla původně oznámena jako předběžná už letos v lednu a je na 150 letadel A320neo a 30 letadel A320, což je současný model.

Boeing vs. Airbus

Zakázka je podle počtu objednávaných strojů považována za největší, jaká kdy byla na nákup dopravních letadel podána. Stále je ale možné, že ji překoná jiná zakázka, kterou se prý chystá tento čtvrtek podat společnost AirAsia. Ta podle Reuters podá objednávku na zhruba 200 letadel.

Boeing nezaujal

Boeing

Podle Veselého Boeing oproti tomu nikterak nezaujal a během prvního dne nezískal ani jednu objednávku na svůj Boeing 737, tento typ totož narozdíl od Airbusu teprve na modernizaci motorů čeká. "Zástupci americké společnosti sami uznali, že zřejmě ztratí některé zákazníky, dokud se na konci tohoto roku nerozhodnou mezi vylepšenou verzí 737 či stavbou úplně nového modelu," podotýká Veselý.

Boeing uspěl hned v pondělí u letecké společnosti Qatar Airways uzavřenou zakázkou na letadla rozšířené verze 777-300 v katalogové hodnotě 1,7 miliardy USD. Katarská společnost tak od výrobce má již 25 strojů 777 a má domluvenou dodávku dalších patnácti. Později Boeing ještě informoval o závazné objednávce a příslibu objednávky na celkem 17 letadel 747-8 v hodnotě 5,4 miliardy USD od dvou zájemců, jejichž jména nezveřejnil.

V úterý pak Boeing získal zakázku na 15 dopravních letadel 737-800 v katalogové ceně 1,2 miliardy dolarů (asi 20,3 miliardy Kč) od nízkonákladového leteckého přepravce Norwegian Air Shuttle.

Nízkonákladoví dopravci rozhodnou

Letadla středního doletu tvoří 56 procent celkového trhu s proudovými stroji a podle prognóz jejich podíl v následujících dvou dekádách dosáhne sedmdesáti procent.

Aerolinie budou podle odhadů Airbusu do roku 2031 potřebovat 25 tisíc těchto strojů a utratí za ně dva biliony dolarů (přibližně 34 bilionů korun).

Analytici očekávají, úsporná letadla s úzkým trupem budou klíčem na rychle rostoucí trhu nízkonákladových aerolini, které mají být klíčovým bojištěm pro objednávky letounů od Airbusu a Boeingu v rámci bienále letecké show.