CS Cargo

- Firmu v roce 1995 založili tři podnikatelé - Tomáš Balihar, Zbyněk Kareš a Luboš Matyščák.
- Společnost poskytuje komplexní dopravní a logistické služby.
- V roce 2004 ve firmě získala majoritu skupina Trifid (Marek Lehečka a Petr Zvěřinský).
- V roce 2007 koupila konkurenční firmu Šmidberský a v akvizicích pokračovala i v dalších letech.
- Dnes působí v osmi evropských zemích.
- Podle předběžných čísel dosáhla skupina loni obratu 5,5 miliardy korun (v roce 2008 to bylo 6,7 miliardy a 2009 zhruba pět miliard).

Celé tři týdny týdeník Ekonom neúspěšně usiloval o schůzku s majiteli společnosti CS Cargo Markem Lehečkou a Petrem Zvěřinským. Mediální zástupce firmy Vladimír Bystrov nebyl schopen domluvit ani rozhovor s generálním ředitelem Jiřím Zrůstem. Až teď se ukázalo, proč se šéfové logistického a dopravního holdingu rozhodli mlčet. Jejich éra končí.

Vládu nad skupinou, která je v Česku i na Slovensku lídrem v oblasti silniční a kombinované přepravy, má přebrat společnost Tuffieh Private Equity Fund. Stojí za ní Jan Blaško, donedávna blízký spolupracovník majoritního vlastníka finanční skupiny PPF Petra Kellnera. Lehečkovi se Zvěřinským zůstává ve firmě jen patnáctiprocentní podíl.

Z nouze ctnost

»Po razantním vzestupu CS Carga v letech 2005 až 2008 a následném těžkém zásahu celého logistického trhu v krizových letech je nutné znovu nastartovat růst celé skupiny. Příchod silného, kapitálově vybaveného partnera může být právě takovým impulzem,« uvedl k dojednané transakci v tiskové zprávě Petr Zvěřinský.

Mohlo by se zdát, že dosavadní vlastníci přenechávají své podíly dobrovolně a po zralé úvaze, ale tak to evidentně není. Odcházejí, protože již nemají jinou možnost.

O tom, že si majitelé CS Cargo půjčili zhruba miliardu korun od Kellnerovy PPF a nejsou schopni peníze vrátit, se hovořilo již v dubnu.

»Na splacení dluhu neměli. Pokud vím, tak Kellnerovi nabídli, ať firmu převezme. On si ale nechal udělat audit, z něhož zjistil, že stav společnosti je daleko horší než majitelé tvrdí,« řekl tehdy týdeníku Ekonom jeden z bývalých manažerů CS Cargo, který si přál zůstat v anonymitě.

Poukázal na stamilionové ztráty, které se táhnou z roku 2008 a údajně přetrvaly i do loňska, byť se firma navenek stále chlubí miliardovými tržbami.

Výroční zpráva za rok 2008 hovoří o ztrátě 374 milionů, v roce 2009 to bylo 116 milionů. Údaje za loňský rok zatím ve sbírce listin obchodního rejstříku k dispozici nejsou.

Burza jako špatný vtip

Je třeba připomenout, že za zmíněnou půjčkou od Kellnera stál právě Blaško, ten měl vše dojednat. To, že se teď Blaško stává novým majitelem, neznamená zjevně nic jiného, než že byl okolnostmi přinucen »sníst si to, co si sám nadrobil«.

CS Cargo se přitom nepotýká jen s dluhem vůči PPF. I z výročních zpráv lze vyčíst, že čerpala vysoké úvěry od skupiny UniCredit, která byla tři roky jejím spolumajitelem.

Jisté teď je, že další expanze firmy spjaté od počátku s regionem Jičínska (pocházejí odtud zakladatelé Tomáš Balihar a Zbyněk Kareš) je jen přáním z říše snů. A plánovaný vstup na pražskou, londýnskou a varšavskou burzu je dnes již zcela mimo realitu.

Logistická skupina bude mít nepochybně dost starostí s tím, aby svůj byznys udržela v současné velikosti.

Jiří Pšenička


Společnosti CS Cargo zlomila vaz finanční krize a patrně i neuvážené půjčky. Foto: Archiv

Související