Státy Evropské unie budou moci zvýšit mýtné pro nákladní automobily, rozhodli ve středu europoslanci. Dosud země mohly do mýtného započítávat jen náklady na budování a udržování infrastruktury. Podle nových pravidel ale budou moci zakalkulovat i další náklady, třeba za hluk či znečištění. Česko zatím tyto náklady započítávat nebude.

Dodatečné náklady, které budou moci k mýtnému členské země připočítat, by mohly dosahovat tří až čtyř eurocentů na kilometr (73 až 97 haléřů) v závislosti na druhu vozidla nebo typu silnice. V současné době se mýtné na silnicích většinou pohybuje mezi 15 až 25 eurocenty (3,6 až 6,1 koruny) za kilometr.

Směrnici budou muset po schválení europoslanci ještě potvrdit členské země EU, avšak to už by měla být jen formalita. Až se tak stane, tak začne zemím unie běžet dvouletá doba na převedení normy do národní legislativy. Pak začne opatření platit.

Belgický sociálnědemokratický poslanec Said El Khadraoui zdůraznil, že jde o vůbec první případ, kdy budou moci země EU "účtovat" nákladní dopravě "vnější náklady", tedy například to, jakým způsobem zatěžuje životní prostředí.

Směrnice se bude týkat všech dálnic a vozů nad 3,5 tuny. Členské země nicméně budou mít možnost, pokud budou chtít, přidělit výjimky pro vozidla až do 12 tun. Budou to muset nicméně Evropské komisi patřičně odůvodnit.

Dražší mýtné ve špičce má omezit zácpy

Auta, která méně zatěžují životní prostředí, by měla platit podle dohodnuté směrnice méně než ta, které vypouštějí více emisí. Směrnice také počítá s tím, že poplatky se budou moci navýšit v oblastech, které se potýkají s velkými zácpami, až na 175 procent a to po dobu až pěti hodin ve špičce, přičemž ale pak ve zbytku budou muset být naopak sníženy.

Česko má sice podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského povinnost implementovat tento nástroj do právního řádu do dvou let, nicméně zatím neuvažuje o tom, že by jej v následujícím období začalo používat.

"Šli jsme trochu jinou cestou, kdy po dohodě s Česmadem letos zdražujeme plošně o 25 procent a to samé příští rok, plus uvažujeme o rozšíření mýta na komunikace nižších tříd," řekl ČTK. Ministerstvo vedle toho provádí ekonomickou analýzu, co by přineslo rozšíření mýta na silnice nižších tříd nebo další zdražení. Případné kroky hodlá konzultovat s dopravci.

Podle sdružení tuzemských dopravců Česmad Bohemia bude rozhodnutí europoslanců v praxi znamenat pouze další formu zdanění, protože vybrané finance nebudou muset směřovat zpět do dopravní infrastruktury. "Peníze nebudou použity na snížení negativních vlivů silniční dopravy, ale budou se ztrácet někde ve státních rozpočtech, případně se z nich budou nadále podporovat neefektivní ztrátové jiné druhy dopravy," uvedl mluvčí Martin Felix.