Není všechno zlato, co se třpytí, říká české přísloví, které platí i v Asii. Radek Nováček, spolumajitel oděvní firmy Direct Alpine, vzpomíná na nadstandardní péči v jednom z vietnamských letovisek, kterou je neočekávaně zahrnuli obchodní partneři. A důvod?

»Po příjezdu do továrny jsme na několika stovkách vyrobených bund nalezli zásadní neprodejnou vadu,« vypráví Nováček, jak i tolik vychvalovaní a zruční Vietnamci dokážou vyrobit zmetek.

Přesto se ale textilním firmám podnikat v Asii většinou vyplatí. Tuzemští výrobci textilu kopírují své evropské kolegy, kteří razí cestu takzvaného severského modelu. Vedení firem včetně účetnictví zůstává v Evropě, ale část výroby kvůli snížení nákladů přenesli do asijských zemí. Hlavně do Číny, Bangladéše, Pákistánu, Vietnamu a Indie.

Většinou nezakládají tak jako v jiných oborech v Asii vlastní firmy. Často si nechávají ušít celé, nebo podstatné části kolekce od obchodních partnerů.

Platí to například pro přední výrobce outdoorového vybavení a oblečení Alpine Pro, Hannah, Husky či Direct Alpine.

Podle Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu se vyrábí v Asii až 35 procent konfekce českých firem.

Jistota desetinásobku

»Rozdíl personálních nákladů u nás a například v Indii či Pákistánu včetně vedlejších nákladů práce je desetinásobný,« uvádí viceprezident asociace Josef Novák.

Stejně velkou výhodou je podle něho možnost nakupovat v Asii i materiál, který je také výrazně levnější než textil evropské provenience. Nevýhodou je třeba nutnost objednávat »kontejnerové« objemy zboží. Proto jsou nejvhodnější artikly masového využití - jako froté, lůžkoviny, trička či košile - a také výrobky s rozsáhlou distribucí po Evropě - džínové oděvy a prádlo.

Podle Václava Hrbka, ředitele Alpine Pro, šije firma 80 procent své produkce v Asii. Vytvoření celé kolekce v Česku by se nevyplatilo. »Byli bychom neziskoví a také našim odběratelům bychom nemohli nabídnout dostatečně atraktivní marže, aby se uživili i oni,« vysvětluje Hrbek.

Z Asie zpět do Evropy

Výrobce outdoorového oblečení do extrémních podmínek Direct Alpine existuje od roku 1999 a již po čtyřech letech začal vyrábět v Asii. Z aktuální kolekce 105 modelů postupně do zahraničí přemístili produkci 26 z nich. Zbytek šije v Česku.

Na další rozšíření výroby v Asii to ovšem nevypadá. Asijské země jdou ekonomicky nahoru a podmínky, nejenom cenové, se zhoršují hlavně v silnějších ekonomikách, jako je Čína a Indie. Proto výrobci textilu buď upřednostňují Pákistán, Bangladéš či Vietnam, nebo se vracejí do Evropy.

»Letos zadáváme část výroby i na Slovensku a rádi bychom v trendu přesunu výroby do středoevropského regionu pokračovali,« plánuje spolumajitel Direct Alpine Radek Nováček.

K rozhodnutí přispívá i složitost komunikace. Výroba ve vzdáleném teritoriu je totiž logisticky náročná, nelze u všeho být osobně, jak by si situace vyžadovala. Vývoj oblečení musí být co nejvíce dokončen před odesláním prvního prototypu do výroby. Poté už zbývá čas pouze na drobné úpravy, více se toho zachránit nedá.

Většinu změn je třeba vyřizovat osobně. »Každý detail výrobku se musí dodat fyzicky, aby bylo jasné, jak to má vypadat. Osobně zajíždím k rozběhu výroby každé nové kolekce,« líčí Nováček.

Chválí technologickou pružnost

Návrat do Evropy a do Česka plánuje i další výrobce sportovního vybavení Husky. »Předpokládáme, že vzhledem k růstu nákladů na výrobu v asijských zemích se časem začneme přesouvat do jiných destinací, část výroby jistě vrátíme zpět do tuzemska,« tvrdí manažer podniku Pavel Sibřina. V tuto chvíli by to ale podle něho bylo předčasné, protože tlak na nízkou cenu a vysokou kvalitu je značný.

Firma vyrábějící stany, oblečení pro pobyt v přírodě či trekové hole funguje od roku 1997. Limity domácího trhu pocítila o čtyři roky později. Nešlo jen o náklady na výrobu, ale také dostupnost nejmodernějších výrobních technologií, produktivitu práce a s ní svázané dodací lhůty.

»Proto jsme větší část výroby postupně přestěhovali do Číny, Jižní Koreje, na Tchaj-wan a do Japonska,« vyjmenovává.

Nyní v asijských zemích vyrábí přes 80 procent produkce, především kvůli technologické pružnosti. »Vybavení zdejších továren nelze v tuto chvíli srovnat s technologickou úrovní ve střední Evropě,« míní Sibřina. Podle jeho zkušeností pro Asii stále boduje výhodný poměr výkonu a ceny, byť raketový růst nákladů na výrobu za poslední roky tuto přednost rychle smazává.

Státní podnik = horší kvalita

Manažeři Husky i Direct Alpine radí českým byznysmenům, aby se vyhnuli spolupráci s podniky, které jsou ve vlastnictví státu. Podle jejich zkušeností je v nich pracovní morálka mnohem horší. »Finální kvalita tak může dopadnout opravdu špatně,« varuje Sibřina z Husky.

Direct Alpine ze stejného důvodu přešel na spolupráci s podnikem vlastněným Jihokorejci, kde se ale musel vypořádat zase s jinými záludnostmi.

»Obchodní jednání s Korejci se táhnou, předchází jim spousta neformálně stráveného času od projížďky na loďkách po dlouhé večery v restauracích,« líčí Nováček. Je to jiná praxe než zajít jednou na pivo, jak tomu bývá v Česku.

Zajímavě líčí i každoroční osobní inspekce v továrně.

»V poledne se železným bušením oznámí hodinová přestávka na odpočinek. Vypnou se stroje a dělnice si v uličkách mezi nimi klidně zdřímnou,« vypráví zážitky Nováček.

Petr Bayer
spolupracovník redakce

35 procent
Takové množství své produkce šijí české textilky v Asii.

Výroba ve vzdáleném teritoriu je logisticky náročná. Nelze být u všeho osobně, jak by si situace vyžadovala.

Z aktuální kolekce 105 modelů jich Direct Alpine vyrábí 26 ve Vietnamu. Foto: Archiv

Související