Celosvětová výroba osobních aut loni vzrostla o 21 procent na 58,4 milionu vozů. Celkem 56 procent bylo vyrobeno v Asii a 26 procent v Evropě. Oznámila to Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA) na svých internetových stránkách.

V celosvětovém pořadí podle výroby osobních automobilů se Česká republika umístila na 14. místě s produkcí 1,07 milionu vozů, což představuje 1,4 procenta světové výroby osobních aut. Mezi evropskými výrobci osobních automobilů bez Ruska skončilo Česko na pátém místě za Německem, Francií, Španělskem a Velkou Británií a jeho podíl na celkové evropské výrobě osobních vozů byl 7,1 procenta.

Po přepočtu výroby osobních automobilů na 1000 obyvatel byla loni Česká republika na druhém místě ve světě, těsně za Slovenskem.

Nejvyšší růst výroby mezi roky 2009 a 2010 u osobních automobilů i celkové výroby vozidel zaznamenalo Rusko, kde produkce osobních vozů stoupla o 103 procent. V asijských zemích výroba stoupla o 27 procent a v Mexiku, Argentině a Brazílii dohromady o 21 procent. USA a Kanada zaznamenaly pětinový nárůst, zatímco Evropa rostla jen o sedm procent.
Ze zemí s relativně vysokou automobilovou výrobou loni výroba osobních vozů proti roku 2009 klesla v Polsku, Itálii a Belgii.

Celková produkce automobilů, tedy osobních, užitkových a autobusů, se loni ve světě zvýšila o čtvrtinu na 77,8 milionu vozidel.

„Statistiky potvrzují, že těžiště výroby aut je v Asii. Stále to však až na výjimky neplatí o vývoji a inovacích. Zde i nadále dominuje Evropa a USA, z asijských zemí jsou v tomto ohledu srovnatelné pouze Japonsko a Jižní Korea," komentuje statistiky Jan Linhart z KPMG. "I zde ale očekáváme pozvolné vyrovnávání sil, technologický náskok tradičních ekonomik však bude i ve střednědobém horizontu stále značný," uvádí.

"Z pohledu samotné výroby očekáváme do budoucna největší nárůst v asijských zemích, celosvětově pak především v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína). Nové kapacity ve vyspělé Evropě a v USA budou budovány spíše sporadicky, růst výroby na těchto trzích bude omezen stávajícími kapacitami," říká Linhart.