Porady jsou toxické. Pracujte méně. Slovo okamžitě je smrtelně nebezpečné. Podobných rad se v knize Restart (v originálu ReWork) dozvíte mnohem víc. Jsou základem zcela nového podnikatelského stylu, který boří zažité mýty o fungování firem.

Zatímco klasický byznys plán počítá se založením společnosti, jejím růstem do galaktických rozměrů a následným prodejem, spousta podnikatelů s tím nesouhlasí.

»Co je na tom špatného, najít si správnou velikost a zůstat na ní?« ptají se autoři knihy a podnikatelé Jason Fried a David Heinemeier Hansson a hned odpovídají, že nic. Být malý může být i samo o sobě dobrým cílem. Každý, kdo vede udržitelný a ziskový podnik, může být na sebe pyšný.

U spousty oborů jsme si již uvědomili, že není možné neustále růst. Trvale udržitelný rozvoj je skloňovaný téměř v každém kontextu. Až na firemní prostředí. Tam je nerostoucí podnik stále vnímán jako špatný, protože jej konkurence převálcuje.

S tím však autoři nesouhlasí a rovnou říkají, že vaše společnost má dělat méně než ostatní. »Jakmile se necháte vtáhnout do závodů ve zbrojení, ocitnete se v nekonečné bitvě. A zároveň jste nuceni být pořád v obranné pozici,« tvrdí.

Podobně se vyjadřují také ke slepému přizpůsobování se potřebám zákazníků. Může se totiž stát, že pokud významný klient, pro kterého se úpravy prováděly, odejde. Společnost pak bude mít velké problémy, říkají.

Restart si bere na mušku snad všechny nešvary firemního prostředí. Od nesmyslných porad po dvanáctihodinovou pracovní dobu a workoholismus.

Autoři ukazují, že firmu je možné provozovat i jinak - lépe a smysluplněji bez lpění na zbytečných detailech. Že naopak takové detaily mohou být pro fungování zdravé firmy smrtící.

Pro malé i velké

Kniha je zaměřena hlavně na majitele menších a středních firem, kterým dodává sebevědomí.

To ale neznamená, že nemůže být inspirativní také pro velké korporace. Vždyť například nesmyslné porady ničí společnosti všech velikostí.

Také autory předkládaný mediální obraz fungování firmy platí v dobách sociálních sítí a nových médií i pro velké.

»Když se vám nedaří, vždycky se najde někdo, kdo to vytroubí do světa,« popisují známou pravdu.

Místo tradičního mlžení o nedostatcích nabízejí moderní recept: »Přiznejte se, že vám to nejde. Získáte úctu a možná i obdiv.«

Na knize se hodně podepisuje zkratkovitý »blogerský« styl. Ostatně původně šlo o internetové zápisky na firemním blogu, které autoři přepracovali do knižní podoby.

Jednotlivé kapitoly mají rozsah jedné, maximálně dvou stran, přesně podle cimrmanovského hesla, že každé zbytečné slovo je naprosto zbytečné.

Zpočátku takový styl působí osvěžujícím dojmem. Žádné jalové řeči, rovnou k věci.

Ale už v polovině knihy má čtenář pocit fyzického ataku na jeho centrální nervovou soustavu.

Zdá se mu, že už žádnou další poučku nechce slyšet. Jako by autoři sami zapomněli na svoji radu, a sice dobrého pomálu. Ostatně tato myšlenka se v různých obměnách objevuje na více místech knihy.

Kniha zkrátka není určena k soustavnému čtení. Ač to bude znít možná zvláštně, jde o ideální společnici na toaletu.

Na oné místnosti máte čas pouze na přečtení jedné dvou stránek, nad kterými je pak možné přemýšlet a nechat si je rozležet v hlavě. A potom je s klidným svědomím zapomenout. Ostatně to také autoři radí - buďte autentiční, najděte si vlastní styl.

Pavel Kočička

Pavel Kočička
- Vystudoval kybernetiku, automatizaci a měření na brněnském VUT.
- V redakci Ekonomu se věnuje webu a informačním technologiím.

Foto: Jan Rasch

Související