Mezi časté vánoční dárky letos budou v Česku patřit dárkové poukázky, jejichž obliba se stále zvyšuje. Lidé svým blízkým pořizují místo klasických vánočních dárků nejen speciální poukázky do lázní či na různé relaxační a zážitkové akce, ale také jim často věnují finanční karty, za které si poté mohou v obchodech pořídit zboží podle vlastního výběru.

"Poptávka po našich zážitcích je letos o zhruba polovinu vyšší než loni. Předpokládáme, že v předvánočním období,které je pro nás hlavní sezonou, bude ještě vyšší a meziročně vzroste o 80 procent," řekla v neděli ČTK marketingová ředitelka společnosti Allegria-Firma na zážitky Linda Vavříková. Podle ní letos mezi nejprodávanější zážitkové dárky v předvánočním období patří jízda v luxusním automobilu Ferrari či legendárním terénním vozidle Hummer, čokoládové masáže a relaxační pobyty.

Dárkové poukázky jsou stále oblíbenějším produktem i u cestovních kanceláří. "Ve srovnání s minulým rokem můžeme mluvit až o pětinovém nárůstu," řekl Stanislav Zíma z Exim Tours. Dárce přitom podle něj nemusí kupovat celý zájezd ani konkrétní destinaci, termín i cíl své cesty si dodatečně vybere obdarovaný sám. Vedle soukromých osob prý dárkové kupony využívají i firmy, které tak motivují své zaměstnance, případně obdarovávají obchodní partnery nebo klienty.

Výrazný nárůst prodeje dárkových finančních poukázek hlásí v těchto týdnech obchodní řetězec Tesco. "Oproti běžnému měsíci stoupá zájem o dárkové poukázky v listopadu trojnásobně a v prosinci šestinásobně. Dárkové poukázky se na Vánoce těší stále větší oblibě, protože jsou vhodnou formou, jak věnovat namísto dárku peníze," sdělila mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová, podle které mezi nejžádanější patří stokorunové a dvousetkorunové poukázky. "Jejich výhodou je, že si obdarovaný může nakoupit postupně několik dárků," podotkla.

Lidé nakupují poukazy později než loni

Podobnou zkušenost mají také obchodní domy Ikea s elektronickými dárkovými kartami, na které lze vložit libovolnou částku určenou k nákupu nábytku a bytových doplňků. "Obzvláště před Vánoci je o dárkové karty zvýšený zájem. Jsou velmi oblíbeným artiklem nejen u jednotlivých zákazníků, ale velmi často je využívají firmy jako dárek pro spolupracovníky nebo jako bonus pro své zákazníky," sdělila mluvčí společnosti Ikea Jindra Válová.

S dárkovými poukazy se v předvánočním období čile obchoduje rovněž na největší tuzemské nákupní galerii Aukro.cz. Více poukazů před Vánocemi prodává i portál Spa.cz, který nabízí pobyty v lázeňských a wellness zařízeních. "V poptávce sledujeme téměř třicetiprocentní růst zájmu ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Průměrná cena nakoupených dárkových poukazů je 3800 korun, což je oproti loňskému roku růst o 350 korun," uvedl manažer portálu Spa.cz Richard Šipoš.

Lidé ale letos začali dárkové poukazy nakupovat později než v předchozích letech, jelikož vyčkávali na cenově výhodné nabídky portálů zaměřených na hromadné slevy, které se letos staly v Česku fenoménem. "Předpokládali jsme, že lidé začnou dárkové poukazy kupovat již v průběhu října a listopadu podobně jako tomu bylo v loňském roce. Nakonec byl však růst pomalejší a přesunul se až na prosinec," podotkl Šipoš.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru