V Česku začíná doba rušení železničních tratí. Správa železniční cesty už oznámila rušení dopravy na třinácti z nich, které jsou vesměs ztrátové nebo kde už nyní nefunguje osobní doprava.

Podle zjištění HN se však na příští rok chystá další „černý“ seznam, který už se cestujících dotkne citelněji. A soukromí dopravci se poprvé ve velkém hlásí o tratě, o kterých tuší, že na seznamu budou.

Jančurova nabídka

„Máme zájem o tři tratě v Karlovarském kraji a jednu na Opavsku,“ říká Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Regiojet spadající do rodiny firem podnikatele Radima Jančury. Firma předložila Karlovarskému kraji nabídku společně se společností Jindřichohradecké místní dráhy. Šlo by konkrétně o tratě Cheb – Luby, Loket – Nová Role a Karlovy Vary – Merklín.

„Nabídku máme na stole. Nepovažujeme ji ale ještě za úplně dopracovanou a budeme chtít znát detaily typu, kdo se bude starat o drážní budovy a podobně,“ řekl náměstek hejtmana Petr Navrátil. Dopravu na těchto tratích zatím zajišťují České dráhy.

Uvedené trati budou příští rok na černém seznamu. Alespoň to tvrdí Regiojet. „My takovou informaci dát ale nemůžeme. Budeme hodnotit u tratí jejich technickou kvalitu, počty cestujících a další faktory a pak seznam zveřejníme,“ tvrdí mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Hala.

Samotné Jindřichohradecké místní dráhy budou mít zájem o trať mezi Čížkovicemi a Obrnicemi v Ústeckém kraji. Té hrozí okamžité zrušení. Ministerstvo dopravy už zahájilo správní řízení o zastavení dopravy. „Chtěli bychom se na provozu podílet ve spolupráci s mikroregionem obcí,“ popsal ředitel Jindřichohradeckých drah Jan Šatava. S příspěvkem kraje už tam jezdí jejich vlaky nyní.

O 40 procent levněji než ČD

Soukromníci podle svých propočtů dokážou jezdit až o 40 procent levněji než České dráhy. Stát ale jejich nadšení tlumí. „Jestli budou ty tratě zrušeny a stát nebude mít zájem o jejich provoz, nemohou firmy také počítat se státním, potažmo krajským, příspěvkem,“ řekl Pavel Hala.

Letošní seznam s třináctkou tratí zveřejnilo ministerstvo dopravy před několika dny. Jde o neprovozované nebo tak ztrátové tratě, že o ně ani soukromníci nemají zájem. Proti rušení se přesto staví přilehlé obce, příkladem může být trať z Bruntálu do Malé Morávky nebo z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Po severomoravské i po severočeské trati jezdí už jen lokálky s turisty o víkendech.

Zhruba polovině ze třinácti rušených tratí hrozí dokonce úplný zánik. Ministerstvo u nich totiž navíc zahájilo správní řízení o likvidaci. Vytrhání kolejí a rekultivace budou ale podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě stát až miliardu korun, což je hodnota objemu peněz na údržbu tratí na zhruba na dvě desítky let.

V Česku je nyní evidováno více než 1010 kilometrů neprovozovaných železnic, přičemž 920 kilometrů představují tratě zrušené a přeložené a zbylých 90 kilometrů tratě se zastavenou dopravou.


Trati, u nichž ministerstvo dopravy zahájilo správní řízení o zrušení dopravy

(*označuje trati, kterým hrozí úplná likvidace)

Jihomoravský kraj: Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín*, Čejč – Uhřice u Kyjova
Moravskoslezský kraj: Bruntál - Malá Morávka*
Královéhradecký kraj: Královec - Žacléř*, Broumov - Otovice zastávka, Hněvčeves - Smiřice
Karlovarský kraj: Aš - Aš státní hranice*, Loket předměstí - Krásný Jez
Ústecký kraj: Obrnice - Čížkovice*, Libochovice - Račiněves*, Děčín hl. nádraží západ - Teplice lesní brána
Plzeňský kraj: Kralovice - Mladotice
Středočeský kraj: Čelákovice - Mochov
 
Trati, které chtějí převzít soukromníci
 
Ústecký kraj: Čížkovice – Obrnice

Karlovarský kraj: Cheb – Luby, Loket - Nová Role, Karlovy Vary – Merklín