Devět železničních odborových organizací pohrozilo razantními kroky, pokud s nimi ministr dopravy Vít Bárta nebude projednávat převedení 9500 železničářů z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Řekl to ve čtvrtek předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

"Pokud k jednání nedojde, jsme připraveni na další razantní postup," řekl po dopolední schůzce šéf odborových předáků Pejša. Podle serveru iDnes již byla ve hře i obří stávka v dopravě, pro kterou údajně mají odboráři již datum - 17. listopadu. Pejša ale uvedl, že o případné stávce se na zasedání nemluvilo. Odbory chtějí o problému diskutovat už na pátečním jednání předsednictva tripartity.

O pár hodin později již našly odbory s Bártou alespoň částečně společnou řeč, když ministr dopravy se s odbory dohodl, že přesun tisíců lidí bude konzultovat.

Odborářům nejvíce vadilo, že se s nimi ministr dopravy dopředu neporadil. V následně vydaném prohlášením proto označili ministerské rozhodnutí za skandální a naprosto nepřijatelné. Ministr by prý neměl rozhodovat o osudu tisíců lidí bez dialogu se sociálními partnery.

Ochotu zapojit se do jednání vyjádřil i premiér Nečas. "Předpokládám, že pan ministr Bárta už se zástupci železničářských odborů jedná nebo brzy jednat bude. Jsem samozřejmě připraven se jednání zúčastnit, bude-li to třeba," sdělil premiér.

Transformace železnice

Záměr převést tisíce zaměstnanců drah na státní organizaci oznámil Bárta ve středu s tím, že přesun by se měl uskutečnit co nejdříve. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27.000 lidí, SŽDC zhruba 9500, pokud by k přesunu došlo síly obou spolenčostí by se "vyrovnaly".

Podle Bárty jde o další krok v transformaci české železnice, který zprůhlední náklady na provoz dráhy. Změna se má týkat například výpravčích, signalistů a hradlářů.

SŽDC se v Česku stará o 9500 kilometrů kolejí. Od roku 2004 správa zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí. Na významu nabyla správa předloni v červenci, kdy převzala od Českých drah starost o koleje a s ní 10.000 zaměstnanců.

Oddělení obsluhy dráhy od dopravce považuje Bárta za důležité i v souvislosti s otevíráním železničního trhu konkurenci. Zatím přitom není úplně jasné, zda si České dráhy budou moci ponechat nádražní budovy.