David Rath ví, jak se za erár zviditelnit

Billboardy

Loni před zrušenými sněmovními volbami ozdobily střední Čechy billboardy,
na nichž se hejtman za ČSSD chlubil, že kraj zřídil zubní ambulance. Ještě předtím stejnou cestou upozorňoval, že žáci mají jízdné do školy zdarma. Stálo to dva miliony.

Pivní slavnost

Letos na jaře zorganizoval Středočeský kraj na letišti
u Kladna pivní slavnosti. Ústřední postavou billboardů, které na ně lákaly, byl hejtman Rath. Ten při slavnostech vystoupil i na pódiu. Celá akce vyšla na jeden a půl milionu.

Inzerce v tisku

Protikorupční organizace Růžový panter si na kraji vybojovala, aby zveřejnil, kolik stály letní inzeráty v časopisu Týden. Rath v článcích útočil na nemocnici v Brandýse nad Labem a na domov důchodců ve Smečně. Krajský rozpočet tím zchudnul o 376 tisíc.

Sice se to děje před každými volbami, ale v době, kdy se ekonomika otřepává z následků hospodářské recese, to bije do očí dvojnásob. Politici si z erárních peněz, tedy z peněz daňových poplatníků, platí reklamy, které nakonec slouží pouze jim - protože kandidují. Utratí se tak miliony korun.

Princip je jednoduchý: město si objedná u agentury reklamu, na níž se chlubí, co všechno se změnilo. Starosta tak získá před volbami cenné body. HN zmapovaly na příkladech z nedávné doby nejpoužívanější triky, jak "podojit erár".

1 Objednejte kampaň

Pražský magistrát na konci loňského roku vypsal zakázku za necelé dva miliony. Jejím účelem bylo propagovat protikorupční opatření. Tendr vypsala tehdy ještě náměstkyně primátora Markéta Reedová (Věci veřejné). Mediální plody její akce ale sesbíral Milan Richter (ODS), který ji ve funkci v prosinci nahradil. A který se opět uchází jak o místo v magistrátním zastupitelstvu, tak na jeho domovské Praze 10.

Před pár týdny se tak v celostátních denících například objevily inzeráty, že v Praze se s Richterovým přičiněním k zakázkám nedostanou firmy s anonymními majiteli. Už na jaře se rozjel web s názvem Protikorupční politika, v reklamním balíku byl také výlep billboardů a výtisk třiceti tisíc letáků.

"Pan náměstek se pokoušel smlouvu po svém nástupu do funkce zrušit, ale protože byly proplaceny zálohy, nebylo to možné," řekla HN šéfka Richterovy kanceláře Hana Štěpánková.

2 Potěšte lid

Ústecká radnice si na přelomu srpna a září objednala reklamní předměty za tři a půl milionu. Vyžádala si prezervativy, koule na petanque, kosmetické taštičky nebo piknikové deky. To všechno, aby mohla řádně propagovat integrovaný plán rozvoje města.

Že by se rozdáváním "cetek" chtěli zalíbit před volbami, politici odmítli. "Jde o kompletní propagaci. Nebylo snadné vymyslet vše tak, aby to lidi zaujalo, třeba i vtipnou formou," apelovala pak na média pověřená magistrátní úřednice.

3 Využívejte časopis

Starosta Prahy 11 Dalibor Mlejnský si přes léto řekl, že lidé jsou málo srozumění s tím, co jím vedená radnice za poslední čtyři roky udělala. A tak inicioval vydání tří čísel speciálního časopisu.

Jedno číslo přišlo na čtvrt milionu. "Dobře, tak mi ale řekněte, kdy jindy máme sesumírovat, co jsme udělali, než před volbami? Vždyť to tak dělají všichni," říká radní a šéf ODS v jedenácté pražské městské části Jiří Janeček.

S časopisy pak souvisí ještě jedna oblíbená praxe: maximálně vytěžit radniční periodikum, nejlépe tak, aby do něj neměla opozice přístup. Nebo jako v Praze 14, kde otiskli předvolební inzeráty všech stran, ale k nim přidali komentář od starosty Miroslava Froňka (ODS). Prý jen musel reagovat na nepřesná čísla oponentů...

4 Buďte všude vidět

Kladenskou pěší zónu ozdobila na konci srpna svérázná výstava - desítka dvoumetrových konstrukcí, na nichž primátor Dan Jiránek (ODS) upozorňuje na velké stavby a opravy z posledních čtyř let spolufinancované EU.

Náklady jsou 150 tisíc. Kladno se brání, že mu v podstatě nic jiného než udělat prezentaci v centru města nezbylo - EU si to prý žádá. Problém je, že určitě ne s takovou pompou obvykle stačí u té které rekonstrukce spolufinancované Bruselem postavit informační panel s logem unie. A určitě tam nemusí být fotografie primátora.

"Konstrukce jsou nyní majetkem města, tedy budou použity i pro budoucí výstavy," obhajuje výzdobu centra mluvčí Vilém Frček.

5 Inzerujte, inzerujte

Ne všechny radnice mají miliony, ba dokonce ani statisíce na to, aby se krátce před volbami mohly pochlubit, co jejich vedení všechno prosadilo.

Řešení, jak z takového dilematu ven, nabídla minulou sobotu Příbram. Ve středočeské příloze deníku MF Dnes si objednala celostránkový, pozitivní inzerát. Nepřekvapí, že starosta Josef Řihák (ČSSD) by město rád vedl i další čtyři roky.

Řihák, který vedle starostování stíhá i práci v Senátu, včera nezvedal telefon. Snadno se dá ale na internetu zjistit, že Příbram reklama stála zhruba 80 tisíc korun.