Češi jsou s krátkými přestávkami už více než rok vystaveni předvolební kampani politických stran. Začala před později zrušenými sněmovními volbami na podzim 2009 a skončí za dva týdny, kdy si voliči vyberou své zástupce do vedení radnic a do třetiny senátu.

Jaká vůbec je současná předvolební kampaň? Poučili se politici z toho, co před sněmovními volbami na voliče nezabralo? Po zahájení kampaně je patrné, že kandidáti nyní často sázejí na humor jako v případě primátora Brna Romana Onderky (ČSSD), který nechal v předvolebním klipu mluvit za sebe psa nebo pražského radního Rudolfa Blažka (ODS). Ten hraje fotbal s celou rodinou a snaží se voličům přeneseně dokázat, že ctí pravidla hry.

Jiní se zase profilují jako tvrdí a rázní. Mostecká ČSSD například musela po nátlaku z ústředí strany stáhnout billboardy s kontroverzním sloganem:"Proč bych měl litovat, že jsem ve svém domově národnostní většinou?". Miloslav Šlouf ze Strany práv občanů - Zemanovci zase po Praze slibuje, že z metropole vymete feťáky.

Jaká je a jaká by měla vlastně být tato předvolební kampaň? Jak se liší od kampaně do voleb do sněmovny? Jak to dělají jinde? A nejsou už Češi unavení tím, jak se jim politici neustále vtírají do životů? Nejen na to jste se mohli ptát Daniela Köppla od 11:00.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jan Pirek
Dobrý den. Zaujala vás vůbec nějaká současná předvolební kampaň? A jestli jo, proč?
Líbí se mi lokální aktivity. Tam je cítit nadšení pro věc a jsou tam i dobré nápady. Většina velkých stran již dospěla do fáze, kdy jejich reklamy jsou poněkud umělohmotné. Chybí tomu odvaha jít do rizika.
Koppl
Petr
Dobrý den, už jsem ze všech těch kampaní otráven. Co by měly strany dělat, aby mě to zaujalo?
Najít téma, která je pro vás opravdu důležité. Čím bude bližší vašemu běžnému životu tím lépe. Ale pokud vás to nezajímá, tak se také nic neděje. Je řada produktů, které vás nazajímají a také to neřešíte (třeba tampóny).
Koppl
Jan
Viděl jsem některé předvolební klipy politiků a jediné, co můžu říct - trapnost, ubohost. Co vy na to?
Souhlas. Bohužel. Jistou útěchou nám může být, že ani v okolních státech to není o moc lepší. Je to ale útěcha? :-(
Koppl
Petr Jarý
Dobrý den, jestli se nemílím, tak přednášíte na FSV UK. Umí fakulta podle Vašeho názoru komunikovat se studenty a s médii? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Au. Ještě tomu něco chybí.... Ale upřímně řečeno, stejný problém má i řada jiných firem, které procházejí změnami.
Koppl
Jana Mokrá
Já nevím, mě přijde, že politici vyhazují jenom prachy. Vždyť některý věci jsou tak odtržený od reality, že to nemohou myslet ani vážně, že jim na to voliči skočí. Jak by měla vlastně vypadat dobře udělaná předvolební kampaň pro tyhle volby? Díky
Chápejte, kdybych to fakt věděl, tak to jdu okamžitě někam prodat. :-) Z mého pohledu tomu chybí dobrý výzkum trhu, který by definoval opravdu zásadní témata. Jenomže to je těžké, většinou je zadavatel přesvědčený o tom, že všechno ví nejlépe....
Koppl
Igor
Hezký den, někde jsem četl docela chytrou větu, že příliš propagace se mění v profanaci. Mám pocit, že se to týká všech volebních kampaní současnosti. Nebo snad masivní útok na voliče opravdu funguje?
Máte pravdu, že politické kampaně obecně přitvrzují. Existuje však v marketingové komunikaci i pravidlo, že agresivita stoupá přímo úměrně s beznadějí zadavatele. Jinými slovy, pokud nemají co říci, tak jen útočí....
Koppl
Petra
Dobrý den, myslite si, že antikampaně mají u nás ještě sílu? "Platí" na voliče? Popřípadě co by musely splňovat, aby "platily"? Děkuji Vám.
jasně, že mají. Otázka však je jaký. Určitě pomáhají budovat značku (nové politické strany) a pomáhají vyvolávat debatu.
Koppl
Evžen Soukač
Jaké znáte příklady dobře odvedených kampaní, které fungovaly v zahraničí?
Líbí se mi negativní kampaně v Anglii. Ale nejraději asi mám předvoletní kampaně ze Švédska. Ale spíše než o stylu je lepší asi mluvit o jednotlivých kampaních. Třeba o kampaních Labour party....
Koppl
Dana 8
Co říkáte, jak se o sebe stará marketingově TOP 09? Mě to příjde jako hodně šikovná záležitost. Kalousek vezme knížete a Tůmu a lidi uvěří a "kupují".
Top 09 má obecně dobrý styl kampaně. Pracovat s celebritami je dobré, pokud se podaří najít relevantní lidi. A to se jim zatím daří. Ale upřímně řečeno, o hodně zajímavější to bude za 3-4 roky. Schválně jak dlouho jim tento koncept vydrží....
Koppl
vaclav šírek
Setkal jsem se v Čechách s tím, že politici vytahují na čím dál tím větší billboady všechny své tituly před jménem a za jménem. Nikde jinde na světě jsem to neviděl. To je nějaká česká specialita - velké foto (nelépe celá postava) hloupý až blbý výraz ve tváři a velkými písmeny jméno a titul. Velká oranžová postava na stanici Malostranská mě až vylekala...
Zkušenost z předchozích kampaní říká, že pokud máte před/za jménem titul, tak máte vyšší šance na zvolení. Velmi praktické je pak mít titul MuDr., protože to vypadá, že máte dobro v srdci již automaticky. Pokud jde o stále větší plochy, tak máte pravdu. Přitom zde rozhodně neplatí pravidlo, že čím větší, tím lepší....
Koppl
filip 1984
Dobrý den, kampan před letošními parlamentními volbami byla nejprimitivnější a nejvulgárnější od roku 1990. Čím je to podle Vás způsobeno?
nevím, zda bych byl tak radikální jako vy. Ale v zásadě platí, že čím je politika méně politická a více "marketingová", tím je i jejich komunikace jednodušší. Odpovědní za to jsou však i voliči/spotřebitelé, které stále méně zajímají detaily a tíhnou k rozhodování podle hesel. Část viny za tuto realitu pak mají samozřejmě i média, která často nejsou schopná opravdu nezávislého pohledu.
Koppl
xexexe
Dobrý den, je pravda, že strany jsou statistickými fakty nuceny provozovat negativní kampaň, viz. teorie her? Je to jako tahání provazu, zatáhne-li jedna strana a druhá se pustí, prohrála. Nepustí-li se a drží-li se, neprohrála, vrátila zpět šance, ale ztratila na své nálepce strany morálních hodnot, i když zřejmě pouze u nemasového voliče? Je možné nějak statistiku porazit? :)
není to tak úplně. Vždy lze říci, že tuto hru hrát nebudu. Ostatně v řadě jiných segmentů víme, že když zadavatel opustil srovnávací nebo agresivní kampaň, tak získal více spotřebitelů. Toto rozhodnutí však vyžaduje hodně odvahy.
Koppl
volič Praha
Jak se vám líbí kampaň volební koalice Strana Zelených a SNK ED v Praze? Mě se líbí, viděl jsem jejich heslo "Hazard z města ven" a to je určitě přesně to, co Praha potřebuje.
Přijde mi, že málo podporuje obě značky, které za ní stojí. Čekal bych víc "levičáctví" a "drzosti". Z mého pohledu celkem nuda.
Koppl
Martin
Dobrý den, mohl byste prosím blíže popsat kampaň kupř. ve Švédsku...co konkrétně se Vám zamlouvá? Děkuji
pokud jde personalizaci a dobře vedenou kampaň, tak se mi líbila - This is Lennart. Na webu ji najdete.
Koppl
xexexe
Mohl byste uvést, v jakých segmentech získal zadavatel více spotřebitelů po opuštění srovnávací nebo agresivní kampaně? Mám obavy, že ne žádný související s politikou, s řízením státu. Třeba jsem příliš bláhový, ale tak nějak z podstaty toho, že se člověk snaží minimalizovat strach, si myslím, že většina voličů, o kterou ve volbách jde, neupřednostní stranu, o které se denodenně dozvídají nějaké pikanterie. Proto se domnívám, že jde-li o politiku, negativní kampaň nelze přebít ani odvahu se do ní nepouštět, bohužel.
Asi nejznámnější příklady jsou v segmentech nealko a alko nápojů, obchodní řetězce, bankovní sektor. Politická reklama je ve svém principu velmi blízká klasické spotřební reklamě. Uplatňují se tu stejné principy, akorát prodáváte jiné zboží. Nejbližší segment k politické reklamě jsou produkty střednědobé a dlouhodobé spotřeby (třeba auta). I zde máte určitou paletu preferovaných značek, do kterých se snažíte trefit. Rozhodují často maličkosti.
Koppl
Petra Chladná
Dobrý den, ráda bych znala Váš názor na úroveň kampaně politických stran na Facebooku. Zdá se mi, že ODS, která se profiluje jako strana naslouchající moderním technologiím, má horší prezentaci než ČSSD. A také VV mají - dle mého názoru - odstrašující facebookové stránky. V čem to je? Děkuji za odpověď...
Petro, souhlasím s vámi. Na facebooku je podle mého názoru nejlepší Škromach. Souhlasím s tím, že většina politických stran s tímto médiem neumí pracovat. A máte pravdu i v tom, že ODS má té nešikonvnosti hodně velký náskok.
Koppl
Roman Weber
Jsou již současné české kampaně politických stran srovnatelné s těmi západními? Jak je možné definovat průměrného českého voliče?
V zásadě ano. Začíná to amatérskými fotkami na kampani ODS a ČSSD v Praze a jde to dál - po totální absenci humoru, nadhledu, hledání nových témat... Je to taková EUnuda. Průměrný český volič neexistuje. Je mi líto. Stejně jako vaše přítelkyně/manželka není průměrná. Ale máte pravdu, že jsou určité společné charakteristiky. Těmi je třeba v Čechách skepse, sklony k bagatelizaci problémů nebo obecně velmi malá míra důvěry v morální hodnoty politiků. Ale jinak na české voliče platí to samé co jinde - lokální problémy (doprava, zdravotnictví), personifikace problémů (stát zkrachuje, vy také) a sliby změny.
Koppl
nitramt
Dobry den, vadi ci premysli volici nad nesmyslnymi sliby? viz CSSD - Vice zelene v praze a mene megastaveb (ci tak nejak) X - dostavba vnitrniho i vnejsiho okruho, metro, parkovaci domy, sovialni bydleni.... Oboji je zajimave v kombinaci vsak nesmysl, kdyz jsem se u stanku CSSD s potencialnim zastupitelem ptal jak dosahnou obojiho, bylo mi receno, ze jde pouze o priority (nesmyslna odpoved po ktere jsem jiz nemel chut na dalsi debatu)
znáte to: slibem nezarmoutíš.... V životě jako v reklamě.
Koppl
Roman Weber
Myslíte si, že se český volič stále málo zajímá o dění kolem sebe? Je snad český volič pesimistou?
Nezájem o okolní svět není chyba voliče! To je chyba zadavatele reklamy, že neumí zájem vyvolat. Znáte tu příhodu ze Sony, jak se ptali lidí, zda potřebují Walkmann? Více než 80 pct lidí jim odpovědělo, že jej nepotřebují...
Koppl