ČSOB vs. ČNB

Jak se ČSOB dostala do sporu s centrální bankou kvůli Poštovní spořitelně

Matení klientů
ČNB začala v březnu 2008 vyšetřovat Poštovní spořitelnu kvůli tomu, že mate klienty. Nedostatečně totiž informuje o příslušnosti k finanční skupině ČSOB. Spořitelna nemá právní subjektivitu, je to jen balíček služeb.

Riziko pojištění vkladů
Újmu měla banka způsobit klientům tím, že v nich mohla vyvolat klamavý dojem při rozložení rizika. Pokud si peníze uložili do ČSOB a do Poštovní spořitelny, mohli se domnívat, že rozkládají riziko vkladem do dvou různých bank, aby měli peníze kryté pojištěním. Ve skutečnosti jde o jednu banku.

Pokuta od ČNB
Před týdnem dostala ČSOB od ČNB za klamání klientů třímilionovou pokutu, proti níž se není možné u centrální banky odvolat. Banka se může sankci bránit jen soudně. ČSOB to však zatím jen zvažuje.

Ustoupit tlaku ČNB se prozatím rozhodla Československá obchodní banka. Začala klienty Poštovní spořitelny lépe informovat, že mají své peníze uloženy u ní a ne u České pošty, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Právě kvůli matení klientů Poštovní spořitelny dostala ČSOB od centrální banky minulý týden třímilionovou pokutu. Podle názoru ČNB totiž banka porušila zákon o ochraně spotřebitele tím, že nedostatečně zdůrazňuje příslušnost Poštovní spořitelny k finanční skupině ČSOB.

"Zatím jsme provedli některé změny na internetových stránkách Poštovní spořitelny, kde byl dosud jen copyright ČSOB. Teď je tam jasně napsáno, že Poštovní spořitelna je součástí ČSOB," uvedla mluvčí Poštovní spořitelny Denisa Salátková.

První krok: Větší číslo

Další změny mohli zaregistrovat i pozorní návštěvníci finančních center Poštovní spořitelny, kterých je v České republice kolem padesátky. Banka podle Salátkové zvětšila písmo textu, který na pobočkách Poštovní spořitelny informuje o tom, že spořitelna spadá pod ČSOB.

"Nic jiného jsme zatím neudělali, protože nám ČNB neposkytla žádný návod, co máme změnit," sdělila HN mluvčí Poštovní spořitelny, která je spojena především s pobočkami České pošty. Salátková však připustila, že o dalších úpravách marketingových materiálů Poštovní spořitelny se v bance diskutuje. Stejně jako o tom, zda se bude ČSOB proti pokutě od centrální banky bránit u soudu. U ČNB se totiž banka proti sankci odvolat nemůže.

Mluvčí ČNB Tomáš Zimmermann v rozhovoru pro HN prohlásil, že ČSOB má o požadavcích centrální banky dostatečné informace. "Vědí velmi dobře, co mají změnit, v rozhodnutí je to dobře popsáno," uvedl Zimmermann. Centrální banka podle něho navíc případ řešila od března 2008 a její představitelé se zástupci ČSOB kvůli tomu několikrát jednali.

"Na naše výhrady na rozdíl od jiných subjektů nikdy nereagovali," řekl Zimmermann. Odmítl však upřesnit, které další firmy ČNB na klamání klientů v minulosti upozornila. "Všichni zjednali nápravu, takže jsme nebyli nuceni zahájit správní řízení," vysvětlil Zimmermann.

Nekonečné výhrady přinesly pokutu

Správní řízení s ČSOB zahájila centrální banka v létě minulého roku. Ani v jeho průběhu však ČSOB na materiálech Poštovní spořitelny nic nezměnila. To připouští i Salátková. "Je pravda, že naši právníci předkládali České národní bance různé argumenty, proč její výhrady považujeme za neopodstatněné," sdělila mluvčí Poštovní spořitelny.

Rozhodnutí centrální banky o protiprávním jednání Poštovní spořitelny přichází v době, kdy je ČSOB pod tlakem státem ovládané České pošty. Právě na jejích pobočkách ČSOB provozuje Poštovní spořitelnu, ale pošta za to teď žádá vyšší odměnu, než jaká vyplývá z platné smlouvy uzavřené v roce 2005.

V současnosti Česká pošta od ČSOB inkasuje za Poštovní spořitelnu zhruba jednu miliardu korun ročně. Pošta však chce od banky až o miliardu korun více.